Z Janem Czarneckim, przewodniczącym porozumienia rezydentów OZZL, rozmawia Jarosław Karpiński
„Ten system zabija ludzi” – pod takim hasłem rezydenci wracają do protestu. 12 września br. kilkunastu młodych lekarzy leżało przed Ministerstwem Zdrowia w czarnych workach na zwłoki. Mocne.
– Tak. Niestety, sytuacja jest dramatyczna. Mamy jeden z najgorszych systemów ochrony zdrowia w Europie. Dlatego chcemy poruszyć sumienia polityków i wyborców w okresie kampanii do parlamentu. Chcemy, by wyborcy pytali polityków, w jaki sposób zamierzają naprawić system ochrony zdrowia, bo wymaga on kompleksowej reformy, której na horyzoncie nie widać. Obecnie system sprawia, że ginie 30 tys. osób z powodu złego finansowania i słabej organizacji. Uważamy, że system ten zabija ludzi – zabija przepracowujących się lekarzy i pacjentów oczekujących na lek czy na zabieg.
Pamiętamy strajk głodowy rezydentów z 2017 r. Podpisaliście wtedy z rządem porozumienie. Zostało zrealizowane?
– Kilka ważnych punktów z tamtego porozumienia nie zostało wcielonych w życie. Rząd zobowiązał się np. skodyfikować obowiązki asystentów medycznych, ale tego nie zrobił. 40 proc. czasu lekarzy to opisywanie problemów, czyli biurokracja, a nie rozwiązywanie problemów, czyli zajmowanie się chorobami pacjentów. Asystenci medyczni mogliby więc nas bardzo odciążyć, ale tak się nie dzieje. Domyślam się, że jak zwykle chodzi o pieniądze, bo trzeba byłoby dokooptować jednego takiego pracownika do każdego oddziału szpitalnego w kraju. Domagamy się przede wszystkim podwyższenia nakładów na system ochrony zdrowia do co najmniej 6,8 proc. PKB do końca 2021 r.
(…)
Więcej – tylko w GN nr 39 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 39/2019:
- Pełnym Głosem: Papier na wszystko
- Felieton: Dał nam przykład
- Nauczyciel Roku. Znamy już „Złotą Trzynastkę” tegorocznych finalistów! Najlepsi z Najlepszych AD 2019
- Początek walki z biurokracją w szkole. Są pierwsze decyzje zespołu przy MEN. Więcej czasu, mniej papieru
- Przypominamy wyniki ankiety ZNP. Nauczyciele poświęcają biurokracji długie godziny…
- Wcześniejsze emerytury to nasz postulat, ale nie zgodzimy się na zwiększenie pensum. Podstawa to wyższe płace
- Związek pracuje nad obywatelskim projektem ustawy. Płace nauczycieli nie mogą pozostawać w tyle
- Singapurski system od kuchni, czyli co się kryje za sukcesem tamtejszych uczniów. Wysoka cena sukcesu
- Olsztyn tłumaczy się rodzicom z cięć w oświacie Żałują wszyscy
- Musimy wzmocnić Związek na dole Znak rozpoznawczy: profesjonalizm
- Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Krajowej Sekcji Pracowników Administracji i Obsługi ZNP. Jesteśmy, walczymy
- Po strajku przyjęliśmy wiele nowych osób, są też nowi prezesi – będziemy ich szkolić
- Wrocław. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Dolnośląskiego ZNP. Wciąż w drodze
- Rzeszów. Konferencja sprawozdawczo-wyborcza Okręgu Podkarpackiego ZNP. Liderzy na trudny czas
- Casus. Formuły zastępstwa i wynagrodzenie. Zastępstwo za zastępstwo
- Druga umowa a uprawnienia pracownicze nauczyciela. Zgoda (już) niepotrzebna
- Kadry w oświacie. Nowe zasady awansu zawodowego nauczycieli – część III. Od kontraktowego do mianowanego
- Bliżej prawa IV: Od kontraktowego do mianowanego
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (2). Z naciskiem na wiedzę
- Płaca minimalna musi rosnąć, ale niech to wynika z negocjacji. Szanujmy dialog społeczny
- Funkcjonuję jako doradca zawodowy dzięki projektom unijnym. Mamy duży wpływ, ale…
- Chciałabym, żeby polska szkoła nauczała o zmianach klimatycznych Trzeba zmienić myślenie
- Ekolęki dzieci i młodzieży. Jak rozmawiać o zagrożeniach klimatycznych? Świadomie o klimacie
- Jak zaplanować zajęcia z uczniami w przestrzeni wystawy „Zmierz się!”. Warsztaty w Koperniku
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić? Wstęp do „instrukcji obsługi”
- Awans zawodowy. Jak zostać kontraktowym? 90 przykładowych pytań – przeczytaj, wytnij, zachowaj…