Nauczyciel z doktoratem i minimum pięcioletnim stażem na uczelni w chwili nawiązania stosunku pracy ze szkołą otrzymuje z mocy prawa stopień nauczyciela mianowanego
Zwłaszcza wówczas, gdy kariera zawodowa nauczyciela bywa dynamiczna, przy zmianie szkoły należy pamiętać o zgromadzeniu (ze szczególną starannością) akt i pism dotyczących statusu zawodowego, czyli sposobu nawiązania stosunku pracy, stopnia awansu, stażu pracy etc.
Casus
„Pod koniec sierpnia przekazałam teczkę wraz z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego na nauczyciela dyplomowanego do kuratorium. Wkrótce otrzymałam informację, że nie spełniam wszystkich warunków. Chodziło o brak zaświadczenia o uzyskaniu stopnia nauczyciela mianowanego. Wątpliwości kuratorium budził też fakt uzyskania przeze mnie mianowania po trzech latach pracy. To zbyt krótki okres – stwierdziła wizytator.
(…)”.
Nauczyciel zawsze powinien otrzymać oryginał aktu lub zaświadczenia dotyczącego jego kariery zawodowej (do akt osobowych wpina się kopie). To istotne w sytuacji, kiedy akta osobowe pozostają w starej szkole i są przechowywane w archiwach prowadzonych z różną starannością… Jest to także ważne, kiedy szkoła czy placówka jest zlikwidowana i czasami trudno zlokalizować akta.
W przypadku gdyby były problemy z uzyskaniem aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego z mocy prawa z 2001 r. przez nauczycielkę z casusu, kiedy to podjęła pracę w drugiej szkole, ma ona jeszcze możliwość uzyskania z mocy prawa stopnia nauczyciela mianowanego, mając doktorat i kilka lat pracy na uczelni. Ta szansa jest od 1 września 2018 r.
(…)
Cały artykuł – tylko w Głosie (nr 37-38, e-wydanie)
Teresa Konarska
Pozostałe artykuły w numerze 37-38/2020:
- Mamy nowy rok szkolny – rok, jakiego jeszcze nie było
- Podwyżka „zasadniczego”. Dali, ile musieli, i ani złotówki więcej. A potem zamrożą
- Wszyscy jesteśmy pionierami. Wspólnie tworzymy od podstaw stacjonarny model szkoły w czasach epidemii
- Czas samostanowienia. Najważniejsze jest to, żeby nauczyciele nie wyrzekli się prawa do bycia sobą
- 1 września przed pomnikiem TON w Warszawie – apel pamięci bohaterów II wojny światowej i tajnego nauczania
- Epidemiolog: Otwieranie szkół należało rozpocząć od testów na koronawirusa
- Świat: Nowy rok szkolny w cieniu pandemii koronawirusa. Jak to robią inni?
- Starosta kłobucki: Nie wierzyłem i nadal nie wierzę w ogólne statystyki dotyczące koronawirusa
- Felieton. Tęcza w przecenie
- Nasza Tablica. List Prezesa ZNP z okazji rozpoczęcia roku szkolnego 2020/2021
- Dyrektor na kwarantannie: szkoła mogłaby pracować, gdyby nas przetestowano
- Wałcz. 75. rocznica repolonizacji i powstania struktur ZNP na Pomorzu Zachodnim
- Felieton. Dyrektor i Księga Rekordów Guinnessa
- Dyrektor z Poznania: Zalecamy uczniom noszenie maseczek również na lekcjach
- Zadbaj o dziecięcy mózg – akcja społeczna FDDS
- Rozpoczęła się II edycja ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Eko-Szkoła”
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (18) Tajemnice różnorodności
- Poradnik. Awans zawodowy. Jak zostać kontraktowym?
- Opinie. Polska 2020 – rozdroże czy bezdroże?
- Poradnik. Awans zawodowy. Nauczyciele pytają – ekspert odpowiada
- Felieton. Wielki powrót albo jeszcze większe obawy
- Bliżej prawa. Mianowanie – akt nobilitujący
- Bliżej prawa. Twoja pensja – co warto wiedzieć?