Zadbaj o dziecięcy mózg – akcja społeczna FDDS


Z Ewą Dziemidowicz, terapeutką z Poradni Dziecko w Sieci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, rozmawia Halina Drachal

Jaka jest granica wieku, od której w miarę bezpiecznie można udostępnić dziecku monitor telewizora, laptopa, tabletu czy smartfona?

– Rekomendujemy, aby do ukończenia drugiego roku życia dziecko nie korzystało z urządzeń ekranowych, natomiast Amerykańskie Towarzystwo Pediatryczne wyznacza moment inicjacji wraz z ukończeniem 18 miesiąca. To ważne, by przez pierwszy okres życia dziecko nie miało kontaktu z ekranami.

Dlaczego jest to tak istotne, skoro już malutkie dzieci świetnie sobie radzą z tym sprzętem?

– To prawda, że dzieci intuicyjnie potrafią odnaleźć się w środowisku online Jednak pierwsze lata życia to okres, w którym mózg dziecka rozwija się najintensywniej, rośnie liczba połączeń pomiędzy neuronami, zmienia się ich rodzaj. Ilość i jakość tych połączeń wpływa na sprawność mózgu – a mózg dziecka kształtuje się poprzez doświadczenie i interakcje ze środowiskiem.

Do prawidłowego rozwoju potrzebne są działanie, doświadczanie świata różnymi zmysłami, bliskie relacje z dorosłymi i rówieśnikami. Spędzanie czasu przed ekranem ogranicza inne aktywności, ważniejsze dla dziecka w tym okresie życia. Zamiast opowiadanej przez rodzica bajki, wspólnej zabawy, zostaje ono przed ekranem samo.

(…)

Cały artykuł – tylko w Głosie (nr 37-38, e-wydanie)





Pozostałe artykuły w numerze 37-38/2020: