Z Ewą Dziemidowicz, terapeutką z Poradni Dziecko w Sieci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, rozmawia Halina Drachal
Jaka jest granica wieku, od której w miarę bezpiecznie można udostępnić dziecku monitor telewizora, laptopa, tabletu czy smartfona?
– Rekomendujemy, aby do ukończenia drugiego roku życia dziecko nie korzystało z urządzeń ekranowych, natomiast Amerykańskie Towarzystwo Pediatryczne wyznacza moment inicjacji wraz z ukończeniem 18 miesiąca. To ważne, by przez pierwszy okres życia dziecko nie miało kontaktu z ekranami.
Dlaczego jest to tak istotne, skoro już malutkie dzieci świetnie sobie radzą z tym sprzętem?
– To prawda, że dzieci intuicyjnie potrafią odnaleźć się w środowisku online Jednak pierwsze lata życia to okres, w którym mózg dziecka rozwija się najintensywniej, rośnie liczba połączeń pomiędzy neuronami, zmienia się ich rodzaj. Ilość i jakość tych połączeń wpływa na sprawność mózgu – a mózg dziecka kształtuje się poprzez doświadczenie i interakcje ze środowiskiem.
Do prawidłowego rozwoju potrzebne są działanie, doświadczanie świata różnymi zmysłami, bliskie relacje z dorosłymi i rówieśnikami. Spędzanie czasu przed ekranem ogranicza inne aktywności, ważniejsze dla dziecka w tym okresie życia. Zamiast opowiadanej przez rodzica bajki, wspólnej zabawy, zostaje ono przed ekranem samo.
(…)
Cały artykuł – tylko w Głosie (nr 37-38, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 37-38/2020:
- Mamy nowy rok szkolny – rok, jakiego jeszcze nie było
- Podwyżka „zasadniczego”. Dali, ile musieli, i ani złotówki więcej. A potem zamrożą
- Wszyscy jesteśmy pionierami. Wspólnie tworzymy od podstaw stacjonarny model szkoły w czasach epidemii
- Czas samostanowienia. Najważniejsze jest to, żeby nauczyciele nie wyrzekli się prawa do bycia sobą
- 1 września przed pomnikiem TON w Warszawie – apel pamięci bohaterów II wojny światowej i tajnego nauczania
- Epidemiolog: Otwieranie szkół należało rozpocząć od testów na koronawirusa
- Świat: Nowy rok szkolny w cieniu pandemii koronawirusa. Jak to robią inni?
- Starosta kłobucki: Nie wierzyłem i nadal nie wierzę w ogólne statystyki dotyczące koronawirusa
- Felieton. Tęcza w przecenie
- Nasza Tablica. List Prezesa ZNP z okazji rozpoczęcia roku szkolnego 2020/2021
- Dyrektor na kwarantannie: szkoła mogłaby pracować, gdyby nas przetestowano
- Wałcz. 75. rocznica repolonizacji i powstania struktur ZNP na Pomorzu Zachodnim
- Felieton. Dyrektor i Księga Rekordów Guinnessa
- Dyrektor z Poznania: Zalecamy uczniom noszenie maseczek również na lekcjach
- Rozpoczęła się II edycja ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Eko-Szkoła”
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (18) Tajemnice różnorodności
- Poradnik. Awans zawodowy. Jak zostać kontraktowym?
- Opinie. Polska 2020 – rozdroże czy bezdroże?
- Poradnik. Awans zawodowy. Nauczyciele pytają – ekspert odpowiada
- Felieton. Wielki powrót albo jeszcze większe obawy
- Bliżej prawa. Casus. Awans z mocy prawa
- Bliżej prawa. Mianowanie – akt nobilitujący
- Bliżej prawa. Twoja pensja – co warto wiedzieć?