Coraz więcej danych wskazuje, że status społeczno-ekonomiczny rodziny, dbałość o wykształcenie dzieci oraz motywacja wpływają na wyniki testów IQ. Jakie wnioski więc wynikają z niektórych badań?
W poprzednim odcinku tej serii (GN nr 35-36 z 26 sierpnia – 2 września br.) przedstawiłem niektóre tezy stanowiska wielu (choć nie wszystkich!) znanych naukowców, opublikowanego w 1994 r. w „The Wall Street Journal”, a znanego jako Mainstream Science on Intelligence (Główny nurt nauki [w badaniach] inteligencji). (…)
Stanowisko to było zgodne z ustaleniem zespołu naukowców i naukowczyń Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego. Potwierdzili w 1996 r. różnicę w średnich między amerykańskimi grupami etnicznymi w testach IQ, stwierdzając jednocześnie, że nie wynika ona ani ze stronniczości (tendencyjności) testów IQ, ani nie daje się w pełni wyjaśnić – przy ówczesnym stanie wiedzy zgromadzonej dzięki badaniom – różnicami w statusie społeczno-ekonomicznym czy czynnikami kulturowymi. Zaznaczyli jednocześnie, że z pewnością nie ma też empirycznego wsparcia dla genetycznej interpretacji wykazanej różnicy. „Obecnie nikt nie wie, co powoduje tę różnicę” (Neisser i in., 1996, s. 97). Co ważne, zaznaczono w podsumowaniu ich prac, że „w standardowych testach nie mierzy się wszystkich form inteligencji. Oczywiste przejawy obejmują kreatywność, mądrość, zdrowy rozsądek i wrażliwość społeczną; z pewnością są również inne. Mimo znaczenia tych umiejętności wiemy o nich bardzo niewiele (…)” (tamże).
(…)
Cały artykuł – tylko w Głosie (nr 37-38, e-wydanie)
Tomasz Garstka
psycholog
Pozostałe artykuły w numerze 37-38/2020:
- Mamy nowy rok szkolny – rok, jakiego jeszcze nie było
- Podwyżka „zasadniczego”. Dali, ile musieli, i ani złotówki więcej. A potem zamrożą
- Wszyscy jesteśmy pionierami. Wspólnie tworzymy od podstaw stacjonarny model szkoły w czasach epidemii
- Czas samostanowienia. Najważniejsze jest to, żeby nauczyciele nie wyrzekli się prawa do bycia sobą
- 1 września przed pomnikiem TON w Warszawie – apel pamięci bohaterów II wojny światowej i tajnego nauczania
- Epidemiolog: Otwieranie szkół należało rozpocząć od testów na koronawirusa
- Świat: Nowy rok szkolny w cieniu pandemii koronawirusa. Jak to robią inni?
- Starosta kłobucki: Nie wierzyłem i nadal nie wierzę w ogólne statystyki dotyczące koronawirusa
- Felieton. Tęcza w przecenie
- Nasza Tablica. List Prezesa ZNP z okazji rozpoczęcia roku szkolnego 2020/2021
- Dyrektor na kwarantannie: szkoła mogłaby pracować, gdyby nas przetestowano
- Wałcz. 75. rocznica repolonizacji i powstania struktur ZNP na Pomorzu Zachodnim
- Felieton. Dyrektor i Księga Rekordów Guinnessa
- Dyrektor z Poznania: Zalecamy uczniom noszenie maseczek również na lekcjach
- Zadbaj o dziecięcy mózg – akcja społeczna FDDS
- Rozpoczęła się II edycja ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Eko-Szkoła”
- Poradnik. Awans zawodowy. Jak zostać kontraktowym?
- Opinie. Polska 2020 – rozdroże czy bezdroże?
- Poradnik. Awans zawodowy. Nauczyciele pytają – ekspert odpowiada
- Felieton. Wielki powrót albo jeszcze większe obawy
- Bliżej prawa. Casus. Awans z mocy prawa
- Bliżej prawa. Mianowanie – akt nobilitujący
- Bliżej prawa. Twoja pensja – co warto wiedzieć?