Z prof. dr. hab. Stanisławem Flejterskim, wykładowcą na szczecińskim Wydziale Ekonomicznym Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, członkiem Komitetu Nauk o Finansach PAN, rozmawia Leszek Wątróbski
Świat, w tym i Polska, zmaga się ze skutkami kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa. Co będzie się działo z naszą gospodarką i finansami? Czy przetrwamy obecny kryzys?
– Są to pytania fundamentalne, z którymi wielu próbowało się zmierzyć i na które trudno dziś udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Kryzys 2020 porównywany jest do wielkich kryzysów z lat 1929-1933 oraz 2007-2009. Z mojej akademickiej perspektywy – ekonomisty i finansisty, ale i obywatela – zawsze ważny jest kontekst. Analitycy jak zwykle próbują opisywać, proponować, ostrzegać… Niezbędne jest przy tym podejście holistyczne. Przy badaniu tego, co się teraz dzieje, trzeba by wziąć pod uwagę możliwie szeroki punkt widzenia.
Pandemia i wymuszona izolacja spowodowały, że zwróciliśmy się, jeszcze chętniej niż dotychczas, ku nowym technologiom. Mówi się, że procesy związane z cyfryzacją przyspieszą.
– Na nieustający postęp w tym zakresie jesteśmy w pewnym sensie skazani. Trzecia dekada XXI w. rozpoczęła się od pandemii i lockdownu, co zapewne jeszcze bardziej przyspieszy i tak dość szybki postęp w sferze nowych technik i technologii. Optymiści nie od dzisiaj uważają, że nowe techniki i technologie są głównie szansą, nie muszą prowadzić automatycznie do spadku zapotrzebowania na pracowników.
(…)
Cały artykuł – tylko w Głosie (nr 37-38, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 37-38/2020:
- Mamy nowy rok szkolny – rok, jakiego jeszcze nie było
- Podwyżka „zasadniczego”. Dali, ile musieli, i ani złotówki więcej. A potem zamrożą
- Wszyscy jesteśmy pionierami. Wspólnie tworzymy od podstaw stacjonarny model szkoły w czasach epidemii
- Czas samostanowienia. Najważniejsze jest to, żeby nauczyciele nie wyrzekli się prawa do bycia sobą
- 1 września przed pomnikiem TON w Warszawie – apel pamięci bohaterów II wojny światowej i tajnego nauczania
- Epidemiolog: Otwieranie szkół należało rozpocząć od testów na koronawirusa
- Świat: Nowy rok szkolny w cieniu pandemii koronawirusa. Jak to robią inni?
- Starosta kłobucki: Nie wierzyłem i nadal nie wierzę w ogólne statystyki dotyczące koronawirusa
- Felieton. Tęcza w przecenie
- Nasza Tablica. List Prezesa ZNP z okazji rozpoczęcia roku szkolnego 2020/2021
- Dyrektor na kwarantannie: szkoła mogłaby pracować, gdyby nas przetestowano
- Wałcz. 75. rocznica repolonizacji i powstania struktur ZNP na Pomorzu Zachodnim
- Felieton. Dyrektor i Księga Rekordów Guinnessa
- Dyrektor z Poznania: Zalecamy uczniom noszenie maseczek również na lekcjach
- Zadbaj o dziecięcy mózg – akcja społeczna FDDS
- Rozpoczęła się II edycja ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Eko-Szkoła”
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (18) Tajemnice różnorodności
- Poradnik. Awans zawodowy. Jak zostać kontraktowym?
- Poradnik. Awans zawodowy. Nauczyciele pytają – ekspert odpowiada
- Felieton. Wielki powrót albo jeszcze większe obawy
- Bliżej prawa. Casus. Awans z mocy prawa
- Bliżej prawa. Mianowanie – akt nobilitujący
- Bliżej prawa. Twoja pensja – co warto wiedzieć?