Z Karoliną Adamiak, doradcą Pomarańczowej Linii – Pomoc Rodzicom Pijących Dzieci (801 140 068), rozmawia Katarzyna Piotrowiak
W czasie wakacji telefonów na Pomarańczową Linię jest więcej niż zwykle?
– Liczba telefonów wzrasta. W tym roku pojawiła się nowa grupa rozmówców, są nimi rodzice, których niepokoi stan emocjonalny ich dzieci związany z powrotem do nauki stacjonarnej. Lęki i obawy to główny powód tych problemów.
Czy te obawy przed szkołą wynikają z dłuższego przebywania w domu, kwarantanny, lockdownu, czy może to coś więcej?
– Ilu dzwoniących, tyle powodów i uzasadnień. System szkolny różnie sobie radził z przejściem na naukę online. W niektórych szkołach uczniowie byli zobligowani do włączania kamer i mikrofonów. Kłopot jednak polegał na tym, że w przypadku wielu młodych ludzi niechęć do publicznej „ekspozycji” zwiększa się wraz z dorastaniem. W domach też bywało różnie… a dzieci za wszelką cenę unikają pokazywania rodziny, gdy jest dysfunkcyjna.
Jednolite rozwiązanie systemowe coś by zmieniło? Ułatwiłoby uczniom podejmowanie decyzji w sprawie włączania kamer?
– Na pewno by pomogło, gdyby uczniowie mieli świadomość, że powinni włączać kamery i mikrofony. Oczywiście nie rozwiązałoby to wszystkich problemów i spraw z tym związanych. Zdarzały się, niestety, sytuacje, kiedy warunki w domu nie sprzyjały nauce. Były krzyki i alkohol, a nie było możliwości, by wziąć laptop i po prostu usiąść w innym pokoju. Dzieci z tzw. pustych ikonek bardzo często wolały siedzieć bez wizji, żeby klasa nie mogła się zorientować, w jakich warunkach oni mieszkają.
(…)
Więcej – GN nr 31-32 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 31-32/2021:
- Felileton: Ile kosztuje brak empatii?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (16): O – Odwracanie błędnego myślenia
- Epidemiolog: Nie widzę jednoznacznego stanowiska państwa, a nowy rok szkolny jest za kilka tygodni
- Nasza historia: Jak Związek bronił nauczycieli przed dyktatem urzędników oświatowych
- Edukacja klimatyczna: Jeśli uda się nam dobrze wykształcić młodych, z czasem zmieni się podejście do spraw klimatu
- Felieton: Kiełbasa z dzika
- Przed nowym rokiem szkolnym. Rząd: jesteśmy przygotowani na czwartą falę. Na pewno?
- Zmiany w nadzorze: Sądziłam, że minister będzie walczył o prestiż nauczycieli, tak jak obiecał
- Zawód nauczyciel: Nikt nie może sobie myśleć, w tym także minister edukacji, że można zawłaszczyć edukację
- Lex Czarnek: Oficjalna wersja projektu już w konsultacjach
- Rewolucja w nadzorze coraz bliżej. Czy szkoła przetrzyma kolejną falę zmian?
- Szef MEiN totalnie zmienia system, ale my nie jesteśmy bezradni
- Obywatele rozmawiają o edukacji. Prezentujemy fragmenty dyskusji z 21 lipca br. w ramach OKE
- RPO o wypowiedzi doradcy MEiN: „Utrwala stereotypy płci, ingeruje w prawo do równego traktowania”
- Jak pracować z uczniem nadpobudliwym psychoruchowo?
- W obliczu czwartej fali. Co robi świat w czasie, gdy Czarnek walczy z „lewakami”?
- Jak sprawić, aby wzięli odpowiedzialność za swoją naukę oraz za szkołę?
- Edukacja klimatyczna: Jestem przykładem tego, jak świadomość kryzysu klimatycznego zmienia plany zawodowe
- Znamy wytyczne. Nowy rok szkolny w reżimie sanitarnym
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej!
- Sposób na podjęcie lub kontynuowanie zatrudnienia
- Kadry w oświacie. Niewykorzystany urlop wypoczynkowy