Z Mirosławem Kozikiem, nauczycielem chemii z Pszczyny, przewodniczącym Klubu Młodego Nauczyciela Okręgu Śląskiego ZNP, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
„Szukam nowej pracy poza oświatą, bo mam już tego wszystkiego dość” – taką odpowiedź zaznaczyło 30 proc. nauczycieli uczestniczących w ankiecie Głosu. Redakcja zapytała o plany na wakacje. Z kolei 19 proc. odpowiedziało, że poświęca wakacje na dodatkową pracę, żeby podreperować swoje finanse. Jak Pan to skomentuje?
– Ta ankieta oddaje ogólnopolskie nastroje, bo niestety, kilka moich koleżanek również odchodzi z zawodu, a nie mówię tu wcale o emeryturze, tylko o przebranżowieniu się. Jedna z tych koleżanek ma niewiele ponad 40 lat.
Próbował ją Pan przekonać do pozostania w zawodzie?
– Takie decyzje są bardzo głęboko przemyślane i zawsze obarczone wielkim bagażem emocji. Jeżeli nauczyciel ostatecznie się decyduje, to w zasadzie nie ma już o czym dyskutować. Nauczyciel nie podejmuje takiej decyzji z dnia na dzień. Nie powie: „O, jutro będę pracował gdzie indziej, poszukam pracy w innej branży”. Nauczyciel jest jednak przywiązany do zawodu, uczniów, szkoły, branży itp. Mimo że to przywiązanie wcale nie przekłada się na poprawę naszych warunków życia. Nie jesteśmy tak doceniani, jakbyśmy tego chcieli. W tej chwili jest wręcz przeciwnie. Prestiż zawodu nauczyciela… Co tu powiedzieć. To już nie wygląda tak jak kiedyś, spotyka nas sporo hejtu. Ale nawet mimo to bardzo trudno jest podjąć decyzję o odejściu z zawodu. Bo kiedy porzuca się ukochany zawód, to zmienia się wszystko.
(…)
Więcej – GN nr 31-32 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 31-32/2021:
- Felileton: Ile kosztuje brak empatii?
- Dzieci dzwonią i mówią: Kolega pije, co robić?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (16): O – Odwracanie błędnego myślenia
- Epidemiolog: Nie widzę jednoznacznego stanowiska państwa, a nowy rok szkolny jest za kilka tygodni
- Nasza historia: Jak Związek bronił nauczycieli przed dyktatem urzędników oświatowych
- Edukacja klimatyczna: Jeśli uda się nam dobrze wykształcić młodych, z czasem zmieni się podejście do spraw klimatu
- Felieton: Kiełbasa z dzika
- Przed nowym rokiem szkolnym. Rząd: jesteśmy przygotowani na czwartą falę. Na pewno?
- Zmiany w nadzorze: Sądziłam, że minister będzie walczył o prestiż nauczycieli, tak jak obiecał
- Lex Czarnek: Oficjalna wersja projektu już w konsultacjach
- Rewolucja w nadzorze coraz bliżej. Czy szkoła przetrzyma kolejną falę zmian?
- Szef MEiN totalnie zmienia system, ale my nie jesteśmy bezradni
- Obywatele rozmawiają o edukacji. Prezentujemy fragmenty dyskusji z 21 lipca br. w ramach OKE
- RPO o wypowiedzi doradcy MEiN: „Utrwala stereotypy płci, ingeruje w prawo do równego traktowania”
- Jak pracować z uczniem nadpobudliwym psychoruchowo?
- W obliczu czwartej fali. Co robi świat w czasie, gdy Czarnek walczy z „lewakami”?
- Jak sprawić, aby wzięli odpowiedzialność za swoją naukę oraz za szkołę?
- Edukacja klimatyczna: Jestem przykładem tego, jak świadomość kryzysu klimatycznego zmienia plany zawodowe
- Znamy wytyczne. Nowy rok szkolny w reżimie sanitarnym
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej!
- Sposób na podjęcie lub kontynuowanie zatrudnienia
- Kadry w oświacie. Niewykorzystany urlop wypoczynkowy