Z Mikołajem Gumulskim, aktywistą ruchu Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, studentem Szkoły Głównej Handlowej, rozmawia Halina Drachal
Powiedział Pan niedawno, że nie potrafi myśleć o przyszłości bez myśli o katastrofie klimatycznej. Aż tak źle?
– Niestety. Klimatem zacząłem się interesować w liceum. Sięgałem do źródeł, bo nie bardzo rozumiałem, o co chodziło z tym hałasem wokół Grety Thunberg, i czy rzeczywiście jest tak, jak ona mówiła. No i czytając różne raporty, wypowiedzi naukowców od klimatu, ekologów zacząłem rozumieć, że naprawdę nie jest dobrze i jak niewiele się dzieje, by temu złu przeciwdziałać. Ktoś powiedział, że to taka wiedza toksyczna, bo nie da się tego zapomnieć…
I wtedy zaczął Pan działać?
– Jedni starają się tę wiedzę wyprzeć, odsunąć od siebie, u mnie stała się ona bezpośrednim powodem dołączenia do Młodzieżowego Strajku Klimatycznego. Jesteśmy niesformalizowanym ruchem około 500 osób działających w całej Polsce. W czasie pandemii trudniej było nam organizować strajki klimatyczne, które są naszym znakiem rozpoznawczym, więc skupiliśmy się na docieraniu z naszym przekazem do ludzi poprzez media społecznościowe, organizowaniu debat, odwiedzaniu szkół i na rozmowach online z uczniami o klimacie na godzinach wychowawczych
Jesteście mile widziani?
– Dużo zależy od dyrektora i nauczycieli. Czasami sami uczniowie chcą się różnych rzeczy od nas dowiedzieć, wtedy jesteśmy zapraszani. Widać, że świadomość zagrożeń klimatycznych jest coraz większa, brak jednak wiedzy. Stąd nasze postulaty w sprawie edukacji dla klimatu. W podręcznikach nie ma właściwych informacji, a internet nie zawsze bywa wiarygodny, dlatego staramy się wskazywać szkołom sprawdzone źródła, scenariusze zajęć zweryfikowane przez naukowców w danej dziedzinie ekologii. I tak np. MSK Wrocław na szkolną konferencję klimatyczną zaprosił ekspertów od klimatu.
(…)
Więcej – GN nr 31-32 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 31-32/2021:
- Felileton: Ile kosztuje brak empatii?
- Dzieci dzwonią i mówią: Kolega pije, co robić?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (16): O – Odwracanie błędnego myślenia
- Epidemiolog: Nie widzę jednoznacznego stanowiska państwa, a nowy rok szkolny jest za kilka tygodni
- Nasza historia: Jak Związek bronił nauczycieli przed dyktatem urzędników oświatowych
- Edukacja klimatyczna: Jeśli uda się nam dobrze wykształcić młodych, z czasem zmieni się podejście do spraw klimatu
- Felieton: Kiełbasa z dzika
- Przed nowym rokiem szkolnym. Rząd: jesteśmy przygotowani na czwartą falę. Na pewno?
- Zmiany w nadzorze: Sądziłam, że minister będzie walczył o prestiż nauczycieli, tak jak obiecał
- Zawód nauczyciel: Nikt nie może sobie myśleć, w tym także minister edukacji, że można zawłaszczyć edukację
- Lex Czarnek: Oficjalna wersja projektu już w konsultacjach
- Rewolucja w nadzorze coraz bliżej. Czy szkoła przetrzyma kolejną falę zmian?
- Szef MEiN totalnie zmienia system, ale my nie jesteśmy bezradni
- Obywatele rozmawiają o edukacji. Prezentujemy fragmenty dyskusji z 21 lipca br. w ramach OKE
- RPO o wypowiedzi doradcy MEiN: „Utrwala stereotypy płci, ingeruje w prawo do równego traktowania”
- Jak pracować z uczniem nadpobudliwym psychoruchowo?
- W obliczu czwartej fali. Co robi świat w czasie, gdy Czarnek walczy z „lewakami”?
- Jak sprawić, aby wzięli odpowiedzialność za swoją naukę oraz za szkołę?
- Znamy wytyczne. Nowy rok szkolny w reżimie sanitarnym
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej!
- Sposób na podjęcie lub kontynuowanie zatrudnienia
- Kadry w oświacie. Niewykorzystany urlop wypoczynkowy