Minister Czarnek chce zafundować polskiej szkole lawinę zmian. De facto odebrać szkołę uczniom, rodzicom, nauczycielom i samorządom, a następnie podporządkować ją MEiN. Co o tym myślą sami zainteresowani?
Ponieważ ministerstwo – jak widać i słychać – nie jest zainteresowane dialogiem ze środowiskiem oświaty, to Związek Nauczycielstwa Polskiego zaprosił do udziału w debacie organizacje i osoby, którym przyszłość edukacji nie jest obojętna. Prezentujemy fragmenty dyskusji, do jakiej doszło 21 lipca br. w ramach zorganizowanego przez ZNP Obywatelskiego Kongresu Edukacyjnego.
Mamy prawo chcieć więcej
Sławomir Broniarz, prezes ZNP:
– Mimo wakacyjnej pory ZNP wspólnie z samorządami, organizacjami pozarządowymi, rodzicami, uczniami, nauczycielami, postanowił zorganizować to wydarzenie po to, aby powiedzieć, jakiej edukacji chcemy, jakiej szkoły chcielibyśmy dla samych siebie, nauczycieli, uczniów. Jakiej szkoły oczekujemy w kontekście wyzwań, jakie stoją przed uczniami, społeczeństwem w XXI w. Młodzież, która 1 września przyjdzie do szkoły, w zasadzie całe swoje życie zawodowe będzie realizowała w drugiej połowie XXI w. Ma ona prawo oczekiwać innej edukacji niż ta, którą nam proponuje minister Czarnek.
Zmiany kosztem uczniów
Iga Kazimierczyk, prezeska fundacji „Przestrzeń dla edukacji”:
– Zapowiedź zmiany prawa oświatowego wzmacnia rolę kuratora oświaty w wyborze i w odwoływaniu dyrektora placówki. Projekt ten też radykalnie ogranicza prawo rodziców do decydowania o tym, co w szkole będzie się działo. W konsultacjach jest też zmiana wprowadzająca sankcje karne do prawa oświatowego, choć sankcje karne istnieją już w Kodeksie karnym (chodzi o projekt ustawy przewidujący kary więzienia dla dyrektorów szkół za niedopełnienie obowiązków – przyp. red.). Usłyszeliśmy również zapowiedź zniesienia prawa uczniów do decyzji, czy chcą uczestniczyć w lekcjach religii lub etyki, czy też nie chcą brać udziału w tego typu zajęciach. Mówimy też o kwestii polityki oświatowej i odejściu w formułowanych celach od kompetencji kluczowych w stronę niezrozumiałych informacji o „edukacji klasycznej” i umiarkowanym korzystaniu z TIK. Projektowane zmiany wpłyną radykalnie na pogorszenie pracy szkół, jakości edukacji, oferty edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej, jaką otrzymają w szkole nasi uczniowie, a także warunków pracy nauczycieli.
(…)
Notował: Piotr Skura
Więcej – GN nr 31-32 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 31-32/2021:
- Felileton: Ile kosztuje brak empatii?
- Dzieci dzwonią i mówią: Kolega pije, co robić?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (16): O – Odwracanie błędnego myślenia
- Epidemiolog: Nie widzę jednoznacznego stanowiska państwa, a nowy rok szkolny jest za kilka tygodni
- Nasza historia: Jak Związek bronił nauczycieli przed dyktatem urzędników oświatowych
- Edukacja klimatyczna: Jeśli uda się nam dobrze wykształcić młodych, z czasem zmieni się podejście do spraw klimatu
- Felieton: Kiełbasa z dzika
- Przed nowym rokiem szkolnym. Rząd: jesteśmy przygotowani na czwartą falę. Na pewno?
- Zmiany w nadzorze: Sądziłam, że minister będzie walczył o prestiż nauczycieli, tak jak obiecał
- Zawód nauczyciel: Nikt nie może sobie myśleć, w tym także minister edukacji, że można zawłaszczyć edukację
- Lex Czarnek: Oficjalna wersja projektu już w konsultacjach
- Rewolucja w nadzorze coraz bliżej. Czy szkoła przetrzyma kolejną falę zmian?
- Szef MEiN totalnie zmienia system, ale my nie jesteśmy bezradni
- RPO o wypowiedzi doradcy MEiN: „Utrwala stereotypy płci, ingeruje w prawo do równego traktowania”
- Jak pracować z uczniem nadpobudliwym psychoruchowo?
- W obliczu czwartej fali. Co robi świat w czasie, gdy Czarnek walczy z „lewakami”?
- Jak sprawić, aby wzięli odpowiedzialność za swoją naukę oraz za szkołę?
- Edukacja klimatyczna: Jestem przykładem tego, jak świadomość kryzysu klimatycznego zmienia plany zawodowe
- Znamy wytyczne. Nowy rok szkolny w reżimie sanitarnym
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej!
- Sposób na podjęcie lub kontynuowanie zatrudnienia
- Kadry w oświacie. Niewykorzystany urlop wypoczynkowy