Ważnym elementem edukacji powinno być uświadomienie uczniom i uczennicom, że robienie błędów jest naturalnym elementem procesu uczenia się. Ważne jest także pomaganie im w rozpoznawaniu, co te błędy powoduje
Która z poniższych możliwości jest bardziej prawdopodobna?
* W przyszłym roku gdzieś w Ameryce Północnej dojdzie do potężnej powodzi, w której życie straci ponad 1 tys. osób.
* W przyszłym roku dojdzie w Kalifornii do trzęsienia ziemi, co wywoła powódź, w której życie straci ponad 1 tys. osób.
Jaki scenariusz zdarzeń wskaże większość uczniów i uczennic? Najczęściej wybierana jest odpowiedź druga (por. Kahneman, 2012, s. 216). Trzęsienie ziemi połączone z powodzią wydaje się bardziej prawdopodobną przyczyną aż tylu zgonów niż sama powódź. Stąd wskazanie drugiej odpowiedzi, choć prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi gdzieś na obszarze USA jest większe niż w jednym tylko stanie. Rachunek prawdopodobieństwa zastąpiony zostaje złudzeniem wiarygodności. Tak dzieje się ze scenariuszami, które są spójne, bogate w szczegóły i wysycone emocjonalnie.
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Więcej – GN nr 31-32 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 31-32/2021:
- Felileton: Ile kosztuje brak empatii?
- Dzieci dzwonią i mówią: Kolega pije, co robić?
- Epidemiolog: Nie widzę jednoznacznego stanowiska państwa, a nowy rok szkolny jest za kilka tygodni
- Nasza historia: Jak Związek bronił nauczycieli przed dyktatem urzędników oświatowych
- Edukacja klimatyczna: Jeśli uda się nam dobrze wykształcić młodych, z czasem zmieni się podejście do spraw klimatu
- Felieton: Kiełbasa z dzika
- Przed nowym rokiem szkolnym. Rząd: jesteśmy przygotowani na czwartą falę. Na pewno?
- Zmiany w nadzorze: Sądziłam, że minister będzie walczył o prestiż nauczycieli, tak jak obiecał
- Zawód nauczyciel: Nikt nie może sobie myśleć, w tym także minister edukacji, że można zawłaszczyć edukację
- Lex Czarnek: Oficjalna wersja projektu już w konsultacjach
- Rewolucja w nadzorze coraz bliżej. Czy szkoła przetrzyma kolejną falę zmian?
- Szef MEiN totalnie zmienia system, ale my nie jesteśmy bezradni
- Obywatele rozmawiają o edukacji. Prezentujemy fragmenty dyskusji z 21 lipca br. w ramach OKE
- RPO o wypowiedzi doradcy MEiN: „Utrwala stereotypy płci, ingeruje w prawo do równego traktowania”
- Jak pracować z uczniem nadpobudliwym psychoruchowo?
- W obliczu czwartej fali. Co robi świat w czasie, gdy Czarnek walczy z „lewakami”?
- Jak sprawić, aby wzięli odpowiedzialność za swoją naukę oraz za szkołę?
- Edukacja klimatyczna: Jestem przykładem tego, jak świadomość kryzysu klimatycznego zmienia plany zawodowe
- Znamy wytyczne. Nowy rok szkolny w reżimie sanitarnym
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej!
- Sposób na podjęcie lub kontynuowanie zatrudnienia
- Kadry w oświacie. Niewykorzystany urlop wypoczynkowy