Największym sukcesem było wzbudzenie u podopiecznych motywacji do nauki. Większość uczniów chętnie chodziła na zajęcia edukacyjne. Dzieci nauczyły się podstaw języka polskiego
Dzieci romskie pochodzenia rumuńskiego realizowały obowiązek edukacyjny w Szkole Podstawowej nr 20 we Wrocławiu w latach 2014-2018. Początkowo uczniowie korzystali z nauczania indywidualnego. Bardzo słaba lub znikoma znajomość języka polskiego stanowiła barierę w edukacji podopiecznych. Przeszkodą był również brak przygotowania przedszkolnego dotyczący niektórych dzieci.
Z powyższych powodów w latach 2015-2017 funkcjonował oddział skupiający wyłącznie uczniów pochodzenia romskiego. Realizowano w nim podstawę programową z zakresu edukacji wczesnoszkolnej. Grupa charakteryzowała się zróżnicowanym poziomem umiejętności szkolnych, z reguły niższym od umiejętności polskich rówieśników. W pracy z uczniami pomoc stanowił asystent nauczyciela, który otaczał wychowanków opieką. Ponadto uczniowie uczęszczali na dodatkowe zajęcia z języka polskiego w wymiarze dwóch godzin tygodniowo przez 12 miesięcy. Odbywały się one w grupach kilkuosobowych, co pozwoliło na dostosowanie treści, metod oraz form pracy do możliwości wychowanków.
(…)
Renata Umławska-Przybyło
Więcej – GN nr 16-17 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2021:
- Pełnym głosem. Ważne pytanie: Otwierać, nie otwierać?
- Felieton. Nie ze mną te numery
- Przedszkola wracają do pracy stacjonarnej. Wkrótce to samo czeka klasy I-III?
- W kwietniu miały wystartować szkolenia dla nauczycieli WF. Nie wystartowały
- Apel ZNP, EI i EARTHDAY.ORG. Walka ze zmianami klimatycznymi musi mieć edukacyjną twarz
- Wpuszczenie dzieci do szkół wywołało dwie fale. Niestety, to był błąd
- Dodatkowe 187 mln zł dla oświaty? Wcale nie jest pewne, że te pieniądze trafią do uczniów i nauczycieli
- Adam Bodnar jako RPO szczególnie aktywnie występował w sprawach uczniów i nauczycieli
- RPO do wiceministra Rzymkowskiego. „Kwestionowanie praw zwierząt nie służy edukacji przyrodniczej”
- Felieton. Życie monitorowane
- Likwidacja szkolnictwa specjalnego? To już się dzieje, a MEiN patrzy na to i milczy!
- Szczepienia uczniów przeciwko COVID-19: realne jeszcze w tym roku
- Z całą pewnością związki staną przed wyzwaniem związanym z obroną praw pracowniczych
- 105 lat temu zmarł Stefan Zaleski, współtwórca Związku i autor słów hymnu ZNP
- Nie otwierajmy szkół w tym roku szkolnym, wróćmy od września, na nowe rozdanie
- Co z czwartym przedmiotem na egzaminie ósmoklasisty? Do Sejmu trafił projekt ustawy
- Felieton. Lepsza najgorsza prawda
- Szkoły będzie trzeba nauczyć się od nowa
- O głosie w Głosie – cykl dla zachrypniętych nauczycieli (6)
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (7). F – Fiszki… ale po co?
- Polska „emigracja sercowa” w Czarnogórze. Musimy zawsze pamiętać, aby strzec swojej tożsamości
- Awans zawodowy. Jeszcze o ważnych terminach i dokumentacji awansowej
- Casus. Potwierdzenie formy i treści zawarcia stosunku pracy w aktach osobowych
- Pytania do eksperta. Sprostowanie aktu nadania