Okazuje się, że nauczyciel, wychodząc do pracy, wybiera się na pole bitwy. Nie, nie z uczniami (oby nie!), nie z dyrektorem, opiekunem stażu czy kolegą. Najczęściej będzie walczył z niekorzystnymi warunkami w miejscu pracy
Łódź, centralna Polska, lata 2011-2013. Jan Radosz z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (Państwowy Instytut Badawczy) w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy” wykonuje szereg badań w szkołach podstawowych. Rozstawia specjalistyczną aparaturę pomiarową w 21 salach – sześć to pomieszczenia, w których uczą się najmłodsi, klasy I-III i zerówki. Z pozostałych 15 sal korzystają uczniowie klas IV-VI. Każde pomieszczenie ma około 160 m2. I co z tego wynika?
Raport z pola bitwy
Aparatura pozwala na symulację lekcji. Źródło dźwięku jest tam, gdzie stoi najczęściej nauczyciel, punkty pomiarowe – w uczniowskich ławkach na wysokości głów. Mierzone są różne parametry, które potem poddane zostają analizie, w tym statystycznej.
Wnioski? Krótko mówiąc, nie jest dobrze. Jednym z mierzonych wskaźników był czas pogłosu. Przywoływane przez autora standardy organizacji z całego świata zalecają, aby wynosił 0,6 s. W Łodzi to ponad 1 s. Jan Radosz przyznaje, że tylko jedna sala lekcyjna spełniała kryteria.
Na co wskazują wyniki badań? Praca głosem wymaga odpowiedniego przygotowania zarówno pracownika, jak i jego miejsca pracy. „W Polsce wymagania akustyczne sal lekcyjnych ograniczają się jedynie do izolacyjności akustycznej przegród budowlanych i poziomu tła akustycznego w pustych salach lekcyjnych” – pisze Radosz.
Jeszcze jeden wniosek – w 24 proc. sal wysiłek głosowy nauczyciela odpowiada mowie normalnej. W pozostałych przypadkach głos można uznać za podniesiony, przechodzący niekiedy w mowę głośną.
(…)
Kacper Gugała
Więcej – GN nr 16-17 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2021:
- Pełnym głosem. Ważne pytanie: Otwierać, nie otwierać?
- Felieton. Nie ze mną te numery
- Przedszkola wracają do pracy stacjonarnej. Wkrótce to samo czeka klasy I-III?
- W kwietniu miały wystartować szkolenia dla nauczycieli WF. Nie wystartowały
- Apel ZNP, EI i EARTHDAY.ORG. Walka ze zmianami klimatycznymi musi mieć edukacyjną twarz
- Wpuszczenie dzieci do szkół wywołało dwie fale. Niestety, to był błąd
- Dodatkowe 187 mln zł dla oświaty? Wcale nie jest pewne, że te pieniądze trafią do uczniów i nauczycieli
- Adam Bodnar jako RPO szczególnie aktywnie występował w sprawach uczniów i nauczycieli
- RPO do wiceministra Rzymkowskiego. „Kwestionowanie praw zwierząt nie służy edukacji przyrodniczej”
- Felieton. Życie monitorowane
- Likwidacja szkolnictwa specjalnego? To już się dzieje, a MEiN patrzy na to i milczy!
- Szczepienia uczniów przeciwko COVID-19: realne jeszcze w tym roku
- Z całą pewnością związki staną przed wyzwaniem związanym z obroną praw pracowniczych
- 105 lat temu zmarł Stefan Zaleski, współtwórca Związku i autor słów hymnu ZNP
- Nie otwierajmy szkół w tym roku szkolnym, wróćmy od września, na nowe rozdanie
- Co z czwartym przedmiotem na egzaminie ósmoklasisty? Do Sejmu trafił projekt ustawy
- Felieton. Lepsza najgorsza prawda
- Szkoły będzie trzeba nauczyć się od nowa
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (7). F – Fiszki… ale po co?
- Polska „emigracja sercowa” w Czarnogórze. Musimy zawsze pamiętać, aby strzec swojej tożsamości
- Sytuacja edukacyjna dzieci romskich pochodzenia rumuńskiego
- Awans zawodowy. Jeszcze o ważnych terminach i dokumentacji awansowej
- Casus. Potwierdzenie formy i treści zawarcia stosunku pracy w aktach osobowych
- Pytania do eksperta. Sprostowanie aktu nadania