Z dr. hab. Rafałem Chwedorukiem, profesorem UW, politologiem z Uniwersytetu Warszawskiego, rozmawia Jarosław Karpiński
Podczas niedawnego webinarium „Pandemia. Nowa rzeczywistość?”* organizowanego przez Radę Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP była mowa m.in. o roli związków zawodowych w społeczeństwie obywatelskim, szczególnie w czasie pandemii. Jak Pan widzi obecną sytuację związków?
– Oczywiście, żadnemu związkowi pandemia nie sprzyja, albowiem dehumanizuje stosunki społeczne. Mówiąc w skrócie, oddala ludzi od siebie. W jakimś horyzoncie czasowym można się spodziewać raczej negatywnego wpływu pandemii na rynek pracy. To będzie dotyczyć zapewne także szkolnictwa. Nie mam cienia wątpliwości, że wiele środowisk biznesowych i grup lobbystycznych pod hasłem niby-modernizacji będzie sprzyjać rozwijaniu form nauczania na odległość, także po pandemii. Być może będzie się to odbywać pod hasłem oszczędności. A ofiarą tego padną w naszym przypadku względnie stabilne warunki zatrudnienia, z jakich może się cieszyć znaczący odsetek polskich nauczycieli. Sądzę więc, że chociażby tylko z tego względu pandemia niesie wiele zagrożeń zarówno dla związków zawodowych jako formy samoorganizacji pracowniczej, jak i dla dialogu społecznego.
(…)
Cała rozmowa – tylko w Głosie Nauczycielskim nr 16-17 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2021:
- Pełnym głosem. Ważne pytanie: Otwierać, nie otwierać?
- Felieton. Nie ze mną te numery
- Przedszkola wracają do pracy stacjonarnej. Wkrótce to samo czeka klasy I-III?
- W kwietniu miały wystartować szkolenia dla nauczycieli WF. Nie wystartowały
- Apel ZNP, EI i EARTHDAY.ORG. Walka ze zmianami klimatycznymi musi mieć edukacyjną twarz
- Wpuszczenie dzieci do szkół wywołało dwie fale. Niestety, to był błąd
- Dodatkowe 187 mln zł dla oświaty? Wcale nie jest pewne, że te pieniądze trafią do uczniów i nauczycieli
- Adam Bodnar jako RPO szczególnie aktywnie występował w sprawach uczniów i nauczycieli
- RPO do wiceministra Rzymkowskiego. „Kwestionowanie praw zwierząt nie służy edukacji przyrodniczej”
- Felieton. Życie monitorowane
- Likwidacja szkolnictwa specjalnego? To już się dzieje, a MEiN patrzy na to i milczy!
- Szczepienia uczniów przeciwko COVID-19: realne jeszcze w tym roku
- 105 lat temu zmarł Stefan Zaleski, współtwórca Związku i autor słów hymnu ZNP
- Nie otwierajmy szkół w tym roku szkolnym, wróćmy od września, na nowe rozdanie
- Co z czwartym przedmiotem na egzaminie ósmoklasisty? Do Sejmu trafił projekt ustawy
- Felieton. Lepsza najgorsza prawda
- Szkoły będzie trzeba nauczyć się od nowa
- O głosie w Głosie – cykl dla zachrypniętych nauczycieli (6)
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (7). F – Fiszki… ale po co?
- Polska „emigracja sercowa” w Czarnogórze. Musimy zawsze pamiętać, aby strzec swojej tożsamości
- Sytuacja edukacyjna dzieci romskich pochodzenia rumuńskiego
- Awans zawodowy. Jeszcze o ważnych terminach i dokumentacji awansowej
- Casus. Potwierdzenie formy i treści zawarcia stosunku pracy w aktach osobowych
- Pytania do eksperta. Sprostowanie aktu nadania