Formę nawiązania stosunku pracy (mianowanie lub umowa) można odtworzyć i potwierdzić na podstawie warunków ustalonych w art. 10 KN, jakie spełniał nauczyciel w chwili zatrudnienia
W szkołach, niestety, nie ma dobrej praktyki przeglądania swoich akt osobowych. Akt, na podstawie których nauczyciel potwierdza swój status, czyli przede wszystkim potwierdza, czy jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, czy mianowania. Z tego powodu np. w chwili rozwiązywania stosunku pracy nauczyciele bywają zaskakiwani informacją, że są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, mimo że sądzili, iż byli i są mianowani „od zawsze”. Nadal, na co dyrektorzy powinni zwracać szczególną uwagę, nauczyciele utożsamiają mianowanie będące formą zatrudnienia (nawiązania stosunku pracy) ze stopniem awansu na nauczyciela mianowanego.
Casus
„Jestem magistrem historii z przygotowaniem pedagogicznym i stopniem nauczyciela mianowanego. W oświacie pracuję 31 lat. W maju 2018 r. poprzedni dyrektor zaproponował mi obniżenie etatu do 15/18 na czas nieokreślony. Wyraziłam na to zgodę, ale kadrowa twierdzi, że nie ma tego na piśmie w aktach osobowych. Nowy dyrektor twierdzi, że w moich aktach osobowych jest umowa o pracę z 2005 r. zawarta na czas nieokreślony w pełnym wymiarze. To wtedy rozpoczęłam pracę w tej szkole. Dyrektor każe mi przedstawić jakiś dowód, że byłam mianowana. Ale jak mam to zrobić?!
Na przyszły rok szkolny 2021/2022 dyrektor zaproponował mi 7/18. Chyba będę musiała szukać pracy w innej placówce, ale po tylu latach pracy w tej szkole i w oświacie w ogóle chciałabym dostać sześciomiesięczną odprawę. Myślę jeszcze o ewentualnym przejściu w stan nieczynny i tu dyrektor mnie zaskoczył, bo powiedział, że jeżeli udowodnię, iż korzystałam z ograniczenia etatu, nie mogę przejść w stan nieczynny.”.
(…)
Teresa Konarska
Cały tekst – tylko w Głosie Nauczycielskim nr 16-17 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2021:
- Pełnym głosem. Ważne pytanie: Otwierać, nie otwierać?
- Felieton. Nie ze mną te numery
- Przedszkola wracają do pracy stacjonarnej. Wkrótce to samo czeka klasy I-III?
- W kwietniu miały wystartować szkolenia dla nauczycieli WF. Nie wystartowały
- Apel ZNP, EI i EARTHDAY.ORG. Walka ze zmianami klimatycznymi musi mieć edukacyjną twarz
- Wpuszczenie dzieci do szkół wywołało dwie fale. Niestety, to był błąd
- Dodatkowe 187 mln zł dla oświaty? Wcale nie jest pewne, że te pieniądze trafią do uczniów i nauczycieli
- Adam Bodnar jako RPO szczególnie aktywnie występował w sprawach uczniów i nauczycieli
- RPO do wiceministra Rzymkowskiego. „Kwestionowanie praw zwierząt nie służy edukacji przyrodniczej”
- Felieton. Życie monitorowane
- Likwidacja szkolnictwa specjalnego? To już się dzieje, a MEiN patrzy na to i milczy!
- Szczepienia uczniów przeciwko COVID-19: realne jeszcze w tym roku
- Z całą pewnością związki staną przed wyzwaniem związanym z obroną praw pracowniczych
- 105 lat temu zmarł Stefan Zaleski, współtwórca Związku i autor słów hymnu ZNP
- Nie otwierajmy szkół w tym roku szkolnym, wróćmy od września, na nowe rozdanie
- Co z czwartym przedmiotem na egzaminie ósmoklasisty? Do Sejmu trafił projekt ustawy
- Felieton. Lepsza najgorsza prawda
- Szkoły będzie trzeba nauczyć się od nowa
- O głosie w Głosie – cykl dla zachrypniętych nauczycieli (6)
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (7). F – Fiszki… ale po co?
- Polska „emigracja sercowa” w Czarnogórze. Musimy zawsze pamiętać, aby strzec swojej tożsamości
- Sytuacja edukacyjna dzieci romskich pochodzenia rumuńskiego
- Awans zawodowy. Jeszcze o ważnych terminach i dokumentacji awansowej
- Pytania do eksperta. Sprostowanie aktu nadania