Mimo rosnącej liczby dzieci z różnego rodzaju trudnościami w ciągu czterech lat rządów PiS zlikwidowano co piątą szkołę specjalną. Teraz ministerstwo edukacji chce im zafundować prawdziwą rewolucję
Łączenie poprzez dzielenie i likwidację, zmiana szyldów i pieczątek, ograniczenie dostępu do nauki i uderzenie w zarobki pracowników. Czy coś nam to przypomina? Owszem, wszystkie dotychczasowe „bezkosztowe reformy” edukacji autorstwa ostatnich ekip w MEN (obecnie MEiN).
„Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się” – taki tytuł nosi 188-stronicowy projekt kolejnej „reformy” ekipy PiS w polskiej oświacie. Po podstawówkach, gimnazjach, szkołach średnich, szkolnictwie zawodowym, reformie programowej, systemie oceny pracy i awansu nauczycieli przyszedł czas szkolnictwo specjalne.
O „Edukacji dla wszystkich” w wydaniu MEiN pisaliśmy już w Głosie kilkakrotnie. Nie jest to łatwy w lekturze dokument. Operowanie ogólnikami, unikanie konkretów, powtórzenia,
język balansujący na granicy bełkotu,
zabiegi stylistyczne godne „trenerów” w korporacjach – wszystko to sprawia, że dyrektorowi, nauczycielowi czy rodzicowi dziecka z niepełnosprawnością, dla którego szkoła specjalna jest oknem na świat i jedyną nadzieją na przyszłość, trudno zorientować się, jaką przyszłość MEiN szykuje tego typu placówkom.
Z mętnego tekstu można jednak coś wyłowić. 188 stron „ram rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych” można streścić w kilku krótkich punktach:
>> przeorganizowanie zasad przyjmowania dzieci i młodzieży do przedszkoli, szkół i placówek specjalnych tak, by coraz więcej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi trafiało do szkół ogólnodostępnych;
>> umożliwienie przekształcania placówek specjalnych w ogólnodostępne;
>> połączenie poradni z centrami pomocy rodzinie i przekształcenie ich w centra dziecka i rodziny (w tym kontekście – odebranie nauczycielom poradni uprawnień z Karty Nauczyciela);
>> likwidacja opinii i orzeczeń.
Czy te kwestie rzeczywiście są najważniejsze? Czy nie ma innych problemów, z którymi zmagają się na co dzień nauczyciele, rodzice i uczniowie?
Nieodpowiednie warunki lokalowe i brak wyposażenia to problemy, z jakimi zmaga się najprawdopodobniej aż 3/4 szkół specjalnych – tak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli opublikowanego niedawno, bo w styczniu br. Kontrolerzy zrobili coś, czego śladów w 188-stronicowym dokumencie MEiN po prostu nie ma – sprawdzili, co w swoim miejscu pracy chcieliby poprawić nauczyciele specjaliści i czego w placówkach najbardziej potrzeba.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – tylko w Głosie Nauczycielskim nr 16-17 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2021:
- Pełnym głosem. Ważne pytanie: Otwierać, nie otwierać?
- Felieton. Nie ze mną te numery
- Przedszkola wracają do pracy stacjonarnej. Wkrótce to samo czeka klasy I-III?
- W kwietniu miały wystartować szkolenia dla nauczycieli WF. Nie wystartowały
- Apel ZNP, EI i EARTHDAY.ORG. Walka ze zmianami klimatycznymi musi mieć edukacyjną twarz
- Wpuszczenie dzieci do szkół wywołało dwie fale. Niestety, to był błąd
- Dodatkowe 187 mln zł dla oświaty? Wcale nie jest pewne, że te pieniądze trafią do uczniów i nauczycieli
- Adam Bodnar jako RPO szczególnie aktywnie występował w sprawach uczniów i nauczycieli
- RPO do wiceministra Rzymkowskiego. „Kwestionowanie praw zwierząt nie służy edukacji przyrodniczej”
- Felieton. Życie monitorowane
- Szczepienia uczniów przeciwko COVID-19: realne jeszcze w tym roku
- Z całą pewnością związki staną przed wyzwaniem związanym z obroną praw pracowniczych
- 105 lat temu zmarł Stefan Zaleski, współtwórca Związku i autor słów hymnu ZNP
- Nie otwierajmy szkół w tym roku szkolnym, wróćmy od września, na nowe rozdanie
- Co z czwartym przedmiotem na egzaminie ósmoklasisty? Do Sejmu trafił projekt ustawy
- Felieton. Lepsza najgorsza prawda
- Szkoły będzie trzeba nauczyć się od nowa
- O głosie w Głosie – cykl dla zachrypniętych nauczycieli (6)
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (7). F – Fiszki… ale po co?
- Polska „emigracja sercowa” w Czarnogórze. Musimy zawsze pamiętać, aby strzec swojej tożsamości
- Sytuacja edukacyjna dzieci romskich pochodzenia rumuńskiego
- Awans zawodowy. Jeszcze o ważnych terminach i dokumentacji awansowej
- Casus. Potwierdzenie formy i treści zawarcia stosunku pracy w aktach osobowych
- Pytania do eksperta. Sprostowanie aktu nadania