Sytuacja edukacyjna dzieci romskich pochodzenia rumuńskiego


Największym sukcesem było wzbudzenie u podopiecznych motywacji do nauki. Większość uczniów chętnie chodziła na zajęcia edukacyjne. Dzieci nauczyły się podstaw języka polskiego

Dzieci romskie pochodzenia rumuńskiego realizowały obowiązek edukacyjny w Szkole Podstawowej nr 20 we Wrocławiu w latach 2014-2018. Początkowo uczniowie korzystali z nauczania indywidualnego. Bardzo słaba lub znikoma znajomość języka polskiego stanowiła barierę w edukacji podopiecznych. Przeszkodą był również brak przygotowania przedszkolnego dotyczący niektórych dzieci.

Z powyższych powodów w latach 2015-2017 funkcjonował oddział skupiający wyłącznie uczniów pochodzenia romskiego. Realizowano w nim podstawę programową z zakresu edukacji wczesnoszkolnej. Grupa charakteryzowała się zróżnicowanym poziomem umiejętności szkolnych, z reguły niższym od umiejętności polskich rówieśników. W pracy z uczniami pomoc stanowił asystent nauczyciela, który otaczał wychowanków opieką. Ponadto uczniowie uczęszczali na dodatkowe zajęcia z języka polskiego w wymiarze dwóch godzin tygodniowo przez 12 miesięcy. Odbywały się one w grupach kilkuosobowych, co pozwoliło na dostosowanie treści, metod oraz form pracy do możliwości wychowanków.



(…)

 

Renata Umławska-Przybyło

 

Więcej – GN nr 16-17 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2021: