Pytania do eksperta. Sprostowanie aktu nadania


Nauczycielka zdała egzamin na mianowanego w sierpniu 2018 r., jednak jej akt mianowania wydano z datą wrześniową. Z tego powodu były problemy z dokumentacją na kolejny awans na nauczyciela dyplomowanego. Kto i jak powinien sprostować zaistniałą pomyłkę/błąd? Organ prowadzący twierdzi, że to ich błąd, jednak nie może go sprostować, nie wyjaśniając powodu sprostowania. Nadmieniam, że obecnie mamy nowe władze samorządowe (nowy wójt). Proszę o podstawę prawną i opinię, co może w tej sytuacji zrobić nauczycielka? (G.H., Janikowo)

Nauczycielka powinna wystąpić z żądaniem do organu, który wydał decyzję w sprawie nadania stopnia awansu zawodowego o sprostowanie oczywistej pomyłki, jaką jest błędna data wydania decyzji. Właściwym do prostowania omyłek w trybie art. 113 K.p.a. jest organ właściwy miejscowo i rzeczowo w dacie dokonywania sprostowania (wyrok NSA z 20 kwietnia 2007 r. sygn. II OSK 660/06).

Nadanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela jest wydawane w formie decyzji administracyjnej. Wobec tego będą tu miały zastosowanie zarówno przepisy Karty Nauczyciela, jak i Kodeksu postępowania administracyjnego

Zgodnie z art. 107 § 1 K.p.a. decyzja administracyjna powinna zawierać m.in.:

1) oznaczenie organu administracji publicznej;

2) datę wydania;

3) oznaczenie strony lub stron;

4) powołanie podstawy prawnej;

5) rozstrzygnięcie;

6) uzasadnienie faktyczne i prawne.

Przepisy szczególne mogą określać także inne elementy, które powinna zawierać decyzja. Takim przepisem jest art. 9b ust. 5 Karty Nauczyciela, zgodnie z którym decyzja powinna dodatkowo zawierać:

>> nazwę komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej;

>> numer i datę wydania zaświadczenia o uzyskaniu akceptacji lub zdaniu egzaminu;

>> stopień awansu zawodowego, a także informację o poziomie wykształcenia nauczyciela.

W świetle art. 113 § 1 K.p.a. organ wydający decyzję może sprostować w drodze postanowienia błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste pomyłki w wydanych przez ten organ decyzjach. Taką oczywistą pomyłką niemającą żadnego wpływu na merytoryczny sposób rozstrzygnięcia jest błędna data wydania decyzji (wyrok NSA z 26 czerwca 2008 r. sygn. II OSK 746/07). Sprostowanie może zostać dokonane przez organ z urzędu lub na żądanie strony postępowania. Ustawodawca nie ograniczył żądania sprostowania decyzji żadnym terminem. Rozstrzygnięcie w przedmiocie sprostowania decyzji następuje w formie postępowania, na które przysługuje zażalenie.

Podstawa prawna

>> art. 107 § 1 i art. 113 § 1 K.p.a.

>> art. 9b ust. 5 Karty Nauczyciela

 



Joanna Skrobisz

 

Więcej prawnych pytań i odpowiedzi – GN nr 16-17 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2021: