Choć Polska należy do krajów o najgorszych wskaźnikach pandemicznych w Europie i na świecie, rząd postanowił przywrócić pracę stacjonarną w przedszkolach. Następne w kolejności są klasy I-III…
Decyzja o powrocie przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach do pracy stacjonarnej od poniedziałku 19 kwietnia br. zapadła pięć dni wcześniej po naradzie premiera Mateusza Morawieckiego i ministra zdrowia Adama Niedzielskiego z rządowymi ekspertami. Właściwie to rząd – z powodu nadal fatalnych statystyk zakażeń koronawirusem i zgonów – postanowił przedłużyć lockdown w całym kraju o kolejny tydzień, tj. do 25 kwietnia br. – Jest tu jeden wyjątek. Dotyczy on przedszkoli i żłobków – zastrzegł Adam Niedzielski.
Minister zdrowia nie uzasadnił decyzji o powrocie przedszkoli do pracy stacjonarnej w sytuacji, gdy wiele dziedzin życia w kraju objętych jest ścisłym, pandemicznym rygorem. Wprawdzie dzienna liczba nowych zakażeń spadła w porównaniu z poprzednim tygodniem, ale statystyki nadal wyglądały fatalnie. W dniu ogłoszenia decyzji (14 kwietnia) potwierdzono 21 283 zakażeń. Szok wywołała jednak inna liczba – 803 osób zmarłych na COVID-19.
Rząd luzował więc obostrzenia w oświacie w sytuacji, gdy Polska – według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) – miała jeden z najwyższych wskaźników zgonów na świecie. Pod tym względem gorzej było tylko w Brazylii i Indiach, czyli krajach, gdzie służba zdrowia się załamała, a szpitale nie są w stanie pomóc wszystkim potrzebującym. Gdyby wziąć pod uwagę liczbę zgonów w porównaniu z wielkością populacji, to gorsza sytuacja pandemiczna panowała jedynie w Brazylii. Pod względem liczby nowych zakażeń znaleźliśmy się na wysokim, siódmym miejscu na świecie.
(…)
Piotr Skura
Więcej – GN nr 16-17 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2021:
- Pełnym głosem. Ważne pytanie: Otwierać, nie otwierać?
- Felieton. Nie ze mną te numery
- W kwietniu miały wystartować szkolenia dla nauczycieli WF. Nie wystartowały
- Apel ZNP, EI i EARTHDAY.ORG. Walka ze zmianami klimatycznymi musi mieć edukacyjną twarz
- Wpuszczenie dzieci do szkół wywołało dwie fale. Niestety, to był błąd
- Dodatkowe 187 mln zł dla oświaty? Wcale nie jest pewne, że te pieniądze trafią do uczniów i nauczycieli
- Adam Bodnar jako RPO szczególnie aktywnie występował w sprawach uczniów i nauczycieli
- RPO do wiceministra Rzymkowskiego. „Kwestionowanie praw zwierząt nie służy edukacji przyrodniczej”
- Felieton. Życie monitorowane
- Likwidacja szkolnictwa specjalnego? To już się dzieje, a MEiN patrzy na to i milczy!
- Szczepienia uczniów przeciwko COVID-19: realne jeszcze w tym roku
- Z całą pewnością związki staną przed wyzwaniem związanym z obroną praw pracowniczych
- 105 lat temu zmarł Stefan Zaleski, współtwórca Związku i autor słów hymnu ZNP
- Nie otwierajmy szkół w tym roku szkolnym, wróćmy od września, na nowe rozdanie
- Co z czwartym przedmiotem na egzaminie ósmoklasisty? Do Sejmu trafił projekt ustawy
- Felieton. Lepsza najgorsza prawda
- Szkoły będzie trzeba nauczyć się od nowa
- O głosie w Głosie – cykl dla zachrypniętych nauczycieli (6)
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (7). F – Fiszki… ale po co?
- Polska „emigracja sercowa” w Czarnogórze. Musimy zawsze pamiętać, aby strzec swojej tożsamości
- Sytuacja edukacyjna dzieci romskich pochodzenia rumuńskiego
- Awans zawodowy. Jeszcze o ważnych terminach i dokumentacji awansowej
- Casus. Potwierdzenie formy i treści zawarcia stosunku pracy w aktach osobowych
- Pytania do eksperta. Sprostowanie aktu nadania