Z dr. Tomaszem Dzieciątkowskim, wirusologiem z Katedry i Zakładu Mikrobiologii Lekarskiej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
„Czego się Pani boi?”, „Nie ma żadnego covida” –właśnie byłam świadkiem awantury w sklepie o maseczkę. Mimo trwania pandemii i tak wielu zgonów zachowania niektórych osób nie zmieniają się.
– Bo według starej anegdoty, każdy z Polaków zna się najlepiej na prawie, edukacji, medycynie i piłce nożnej. Większość takich zachowań sprowadza się do mediów społecznościowych i awanturowania się w sklepie. To wynika z zaniedbań, kolejna rzecz to zmęczenie. Ja też jestem zmęczony noszeniem maseczki. Ale im większą odpowiedzialnością społeczną będziemy się wykazywać, tym większe mamy szanse, że szybciej pokonamy pandemię.
Część młodych ludzi buntuje się przeciwko maseczkom. W czasie matur próbnych, w niektórych przypadkach dyrektorzy musieli interweniować. Czy matura może stanowić niebezpieczeństwo epidemiczne?
– Pojawią się elementy zagrożenia, ale matura to jednak dystans. Uczniowie będą rozsadzeni w salach gimnastycznych i klasach, co ułatwi zachowanie reżimu sanitarnego. Miejscem kluczowym wprowadzającym pewne ryzyko może być moment wpuszczania uczniów na salę. Żeby się tam nie tłoczyli, trzeba przedsięwziąć pewne kroki. My, na uczelni, zmagamy się z takimi samymi problemami. Najlepiej wydelegować kogoś, kto będzie nad tym czuwał już przy wejściu do szkoły i wpuszczał ich pojedynczo oraz sprawdzał, czy maski są na twarzy, a ręce zdezynfekowane. A jeśli ktoś nie posłucha, to można powiedzieć: „młody człowieku, stwarzasz zagrożenie epidemiologiczne”. Jeśli nie chcemy zamykać drzwi na egzamin przed osobami bez maseczek, to trzeba im sugestywnie wyjaśnić problem. Oni są pełnoletni, przystępując do matury, mają pełną odpowiedzialność karną. Mówimy o tym też studentom.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 16-17 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2021:
- Pełnym głosem. Ważne pytanie: Otwierać, nie otwierać?
- Felieton. Nie ze mną te numery
- Przedszkola wracają do pracy stacjonarnej. Wkrótce to samo czeka klasy I-III?
- W kwietniu miały wystartować szkolenia dla nauczycieli WF. Nie wystartowały
- Apel ZNP, EI i EARTHDAY.ORG. Walka ze zmianami klimatycznymi musi mieć edukacyjną twarz
- Wpuszczenie dzieci do szkół wywołało dwie fale. Niestety, to był błąd
- Dodatkowe 187 mln zł dla oświaty? Wcale nie jest pewne, że te pieniądze trafią do uczniów i nauczycieli
- Adam Bodnar jako RPO szczególnie aktywnie występował w sprawach uczniów i nauczycieli
- RPO do wiceministra Rzymkowskiego. „Kwestionowanie praw zwierząt nie służy edukacji przyrodniczej”
- Felieton. Życie monitorowane
- Likwidacja szkolnictwa specjalnego? To już się dzieje, a MEiN patrzy na to i milczy!
- Z całą pewnością związki staną przed wyzwaniem związanym z obroną praw pracowniczych
- 105 lat temu zmarł Stefan Zaleski, współtwórca Związku i autor słów hymnu ZNP
- Nie otwierajmy szkół w tym roku szkolnym, wróćmy od września, na nowe rozdanie
- Co z czwartym przedmiotem na egzaminie ósmoklasisty? Do Sejmu trafił projekt ustawy
- Felieton. Lepsza najgorsza prawda
- Szkoły będzie trzeba nauczyć się od nowa
- O głosie w Głosie – cykl dla zachrypniętych nauczycieli (6)
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (7). F – Fiszki… ale po co?
- Polska „emigracja sercowa” w Czarnogórze. Musimy zawsze pamiętać, aby strzec swojej tożsamości
- Sytuacja edukacyjna dzieci romskich pochodzenia rumuńskiego
- Awans zawodowy. Jeszcze o ważnych terminach i dokumentacji awansowej
- Casus. Potwierdzenie formy i treści zawarcia stosunku pracy w aktach osobowych
- Pytania do eksperta. Sprostowanie aktu nadania