Przesunięcie o rok wprowadzenia na egzaminie ósmoklasisty dodatkowego przedmiotu do wyboru zakłada projekt posłów KO. Ich zdaniem w warunkach pandemii nie powinno się fundować uczniom tego typu zmian
Zgodnie z projektem do 2022 r. na egzaminie ósmoklasisty uczniowie musieliby się zmierzyć tylko z dotychczasowymi przedmiotami, czyli z językiem polskim, matematyką oraz językiem obcym nowożytnym. Czwarty obligatoryjny przedmiot – do wyboru spośród następujących: biologia, chemia, fizyka, geografia, historia – obowiązywałby ósmoklasistów na egzaminie dopiero od 2023 r., a nie od przyszłego roku, jak przewidują dotychczasowe rozwiązania.
Posłowie Koalicji Obywatelskiej, autorzy projektu nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe, uważają, że z uwagi na trudną sytuację w kraju związaną z pandemią, a także realizowane w Polsce od roku (z krótkimi przerwami) kształcenie zdalne „konieczne jest utrzymanie w następnym roku szkolnym obecnie obowiązujących zasad przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty”.
„Brak kontaktu z rówieśnikami i nauczycielami, ciągłe kwarantanny, stres wywołany niepewnością, niestandardowy format lekcji i wiele innych czynników w sposób znaczący odbija się na nauce i rozwoju dzieci. Wielu uczniów ma ogromne zaległości w realizacji podstawy programowej, które najprawdopodobniej przełożą się na wyniki egzaminu oraz będą miały duży wpływ na ich przyszłe kształcenie” – czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy.
(…)
Piotr Skura
Więcej – GN nr 16-17 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2021:
- Pełnym głosem. Ważne pytanie: Otwierać, nie otwierać?
- Felieton. Nie ze mną te numery
- Przedszkola wracają do pracy stacjonarnej. Wkrótce to samo czeka klasy I-III?
- W kwietniu miały wystartować szkolenia dla nauczycieli WF. Nie wystartowały
- Apel ZNP, EI i EARTHDAY.ORG. Walka ze zmianami klimatycznymi musi mieć edukacyjną twarz
- Wpuszczenie dzieci do szkół wywołało dwie fale. Niestety, to był błąd
- Dodatkowe 187 mln zł dla oświaty? Wcale nie jest pewne, że te pieniądze trafią do uczniów i nauczycieli
- Adam Bodnar jako RPO szczególnie aktywnie występował w sprawach uczniów i nauczycieli
- RPO do wiceministra Rzymkowskiego. „Kwestionowanie praw zwierząt nie służy edukacji przyrodniczej”
- Felieton. Życie monitorowane
- Likwidacja szkolnictwa specjalnego? To już się dzieje, a MEiN patrzy na to i milczy!
- Szczepienia uczniów przeciwko COVID-19: realne jeszcze w tym roku
- Z całą pewnością związki staną przed wyzwaniem związanym z obroną praw pracowniczych
- 105 lat temu zmarł Stefan Zaleski, współtwórca Związku i autor słów hymnu ZNP
- Nie otwierajmy szkół w tym roku szkolnym, wróćmy od września, na nowe rozdanie
- Felieton. Lepsza najgorsza prawda
- Szkoły będzie trzeba nauczyć się od nowa
- O głosie w Głosie – cykl dla zachrypniętych nauczycieli (6)
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (7). F – Fiszki… ale po co?
- Polska „emigracja sercowa” w Czarnogórze. Musimy zawsze pamiętać, aby strzec swojej tożsamości
- Sytuacja edukacyjna dzieci romskich pochodzenia rumuńskiego
- Awans zawodowy. Jeszcze o ważnych terminach i dokumentacji awansowej
- Casus. Potwierdzenie formy i treści zawarcia stosunku pracy w aktach osobowych
- Pytania do eksperta. Sprostowanie aktu nadania