Z Rafałem Pankiewiczem, pedagogiem szkolnym w Szkole Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza w Łodzi i terapeutą uzależnień, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Już za tydzień, za dwa, za trzy… Czy cykl podejmowania przez rząd decyzji w odstępach półtora- czy dwutygodniowych, wypływa na ocenę i zainteresowanie nauczaniem zdalnym przez uczniów? Czy mówienie o szkole bez mówienia o uczniach ma sens w takiej sytuacji?
– Ten cykl ogłaszania decyzji staje się coraz krótszy, co wpływa na niepewność i brak poczucia stabilności. Uczniowie co tydzień mają nadzieję na powrót do szkoły, co tydzień oczekują na decyzje. Lepiej dla uczniów byłoby ogłosić raz a konkretnie: nauczanie zdalne potrwa do odwołania. Ten brak spójności w informowaniu na pewno jest problemem, bo to powoduje, że uczniowie ciągle są w gotowości, nie myślą o nauce w sposób ciągły, tylko na zasadzie zrywu.
Ten brak stabilizacji wpływa w równym stopniu na dzieci i na dorosłych?
– Zdecydowanie tak. Nie rozdzielałbym tego. Pamiętajmy, że osoby dorosłe też są zaangażowane w proces edukacji uczniów. Jesteśmy po roku pandemii, mamy drugą połowę kwietnia, trzecią falę i ciągle nie wiadomo, co z tą szkołą. Nauczyciele robią swoje, ale planu odgórnego nie widać. Wydaje się, że w tak trudnej sytuacji epidemicznej można podjąć bardziej długofalowe decyzje, żeby nie ogłaszać ich co tydzień. A tak uczniowie ciągle są w takim czuwaniu – dalej zdalne czy idziemy do szkoły? Cierpią, zwłaszcza te dzieci, które chcą już wrócić.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 16-17 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2021:
- Pełnym głosem. Ważne pytanie: Otwierać, nie otwierać?
- Felieton. Nie ze mną te numery
- Przedszkola wracają do pracy stacjonarnej. Wkrótce to samo czeka klasy I-III?
- W kwietniu miały wystartować szkolenia dla nauczycieli WF. Nie wystartowały
- Apel ZNP, EI i EARTHDAY.ORG. Walka ze zmianami klimatycznymi musi mieć edukacyjną twarz
- Wpuszczenie dzieci do szkół wywołało dwie fale. Niestety, to był błąd
- Dodatkowe 187 mln zł dla oświaty? Wcale nie jest pewne, że te pieniądze trafią do uczniów i nauczycieli
- Adam Bodnar jako RPO szczególnie aktywnie występował w sprawach uczniów i nauczycieli
- RPO do wiceministra Rzymkowskiego. „Kwestionowanie praw zwierząt nie służy edukacji przyrodniczej”
- Felieton. Życie monitorowane
- Likwidacja szkolnictwa specjalnego? To już się dzieje, a MEiN patrzy na to i milczy!
- Szczepienia uczniów przeciwko COVID-19: realne jeszcze w tym roku
- Z całą pewnością związki staną przed wyzwaniem związanym z obroną praw pracowniczych
- 105 lat temu zmarł Stefan Zaleski, współtwórca Związku i autor słów hymnu ZNP
- Nie otwierajmy szkół w tym roku szkolnym, wróćmy od września, na nowe rozdanie
- Co z czwartym przedmiotem na egzaminie ósmoklasisty? Do Sejmu trafił projekt ustawy
- Felieton. Lepsza najgorsza prawda
- O głosie w Głosie – cykl dla zachrypniętych nauczycieli (6)
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (7). F – Fiszki… ale po co?
- Polska „emigracja sercowa” w Czarnogórze. Musimy zawsze pamiętać, aby strzec swojej tożsamości
- Sytuacja edukacyjna dzieci romskich pochodzenia rumuńskiego
- Awans zawodowy. Jeszcze o ważnych terminach i dokumentacji awansowej
- Casus. Potwierdzenie formy i treści zawarcia stosunku pracy w aktach osobowych
- Pytania do eksperta. Sprostowanie aktu nadania