Z dr. Maciejem Dębskim, socjologiem, edukatorem, wykładowcą i prezesem Fundacji Dbam o Mój Zasięg, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Pandemia zmieniła nasze podejście do technologii, która stała się niezbędna w czasie izolacji. Czy Wasz raport „Granie na ekranie. Młodzież w świecie gier cyfrowych” pokazuje tę zmianę w podejściu?
– Badanie zaczęliśmy przed pandemią a kończyliśmy go w trakcie jej trwania. I okazało się, że o 10 proc. wzrósł odsetek uczniów, którzy deklarowali, że grają w gry po zamknięciu szkół. Obecnie wychodzi na to, że ok. 2/3 młodych ludzi, tj. 67 proc., grało przynajmniej w jedną grę cyfrową, wideo bądź bez dostępu do internetu. Mamy wzrost odsetka uczniów, którzy grają, i to w sposób regularny. Ale są i tacy, którzy stawiają sobie pewne granice, np. grają z wyjątkiem poniedziałków i piątków. W części te wyniki pozytywnie mnie zaskoczyły, bo musimy sobie zdawać sprawę, że cokolwiek robimy dzisiaj w sieci, czy gramy czy korzystamy z mediów społecznościowych, to w jakiś sposób realizujemy swoje potrzeby. Kiedy ja w latach 80. byłem uczniem, to grałem sam. Dzisiaj granie w gry ma o wiele szerszy kontekst społeczny. W tych grach są inni ludzie, od których możemy się uczyć. Gry mają specjalistyczne platformy, gdzie można komunikować się z graczami na różne sposoby. Mamy więc do czynienia z całą kulturą grania i kulturą komunikowania się za pomocą języka znanego z gier. Po tych badaniach daję temu zjawisku naprawdę duży kredyt zaufania, mimo że duża część osób nadużywa gier.
(…)
Więcej – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2021:
- Pełnym głosem. Fajerwerki na koniec roku
- Felieton. Trzy miesiące na zdalnym
- Spotkanie MEiN – związki o wynagrodzeniach. ZNP domaga się podwyżek od stycznia 2022 r.
- Od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. – nauka tylko zdalnie. Co potem? Możliwe różne scenariusze
- „Wolna szkoła, nie partyjna!”. Przed Sejmem 8 grudnia br. odbył się protest przeciwko lex Czarnek
- Sąd Okręgowy w Warszawie: Sugerowanie, że nauczyciele stoją za alarmami bombowymi narusza dobra osobiste
- Felieton. Na froncie
- Obowiązek szczepień dla nauczycieli? Pomysł upadł dobę po tym, jak się pojawił
- Bardzo bym nie chciała, żeby nauczyciel musiał wyglądać za drzwi, kiedy będzie chciał mówić o tolerancji
- List 15 Nauczycieli Roku w związku ze złożeniem w Sejmie projektu Lex Czarnek
- Niszcząca siła rażenia lex Czarnek. Wysłuchanie społeczne na temat niebezpiecznych pomysłów MEiN
- Ankieta redakcyjna Głosu: Co to był za rok?
- Jeśli minister edukacji mówi, że jego celem jest zbawienie uczniów, to ja się zastanawiam, po co ja tu jestem jako ksiądz
- Felieton. Pożar w reżimie sanitarnym
- Felieton. Bezradność
- Kiedy nie mam lekcji w pracowni fizycznej, kiedy nie działa odtwarzacz płyt, mówię do uczniów: „wyobraźcie sobie…”
- Jak rozmawiać w szkole o pandemii, koronawirusie i szczepionkach
- Pandemia COVID-19 niezwykle dotknęła szkołę jako instytucję. Wymagała wielu poświęceń
- O tym pisał Głos 100 i 90 lat temu. Edukacja „wymaga logicznego zarządzenia”…
- Ćwierć wieku OSPAR. Motto tych prezentacji „Jesteśmy tacy sami, potrafimy wiele” mówi wszystko
- Unia Europejska. Jest porozumienie polityczne w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży
- Lasy są uważane za strażnika zmian klimatycznych
- Awans zawodowy. Potwierdzamy fakty, obalamy mity – część I
- Częstochowa. Konferencja i XVII Regionalne Forum Bibliotekarzy
- Casus. Wymogi formalne przy udzielaniu urlopu bezpłatnego
- Pytania do eksperta. Zwrot za zakup okularów