Z Rafałem Jankowskim, przyrodnikiem z WWF Polska, rozmawia Halina Drachal
Za chwilę najpiękniejsze polskie święta, nie wyobrażamy ich sobie bez wigilijnego drzewka – oczywiście z legalnych źródeł. Porozmawiajmy więc o drzewach. Czy my, Polacy, kochamy lasy?
– Myślę, że je kochamy, ale jeszcze nie do końca wiemy, o co z tymi lasami tak naprawdę chodzi. Bo z jednej strony są one dla nas miejscem, gdzie możemy odetchnąć, które nas wycisza, uspokaja, kojarzy się trochę z dziką przyrodą. Z drugiej wcale z nich tak dużo nie korzystamy. Świadomość tego, co nam jako obywatelom dają lasy, nie jest u nas zbyt wysoka.
Większości z nas zapewne wydaje się, że las był, jest i będzie. Ale jak rzeczywiście jest z naszymi zasobami leśnymi?
– Na proste pytanie odpowiedź jest dość skomplikowana. Jeśli spojrzymy na liczby i statystyki, w Polsce od czasów II wojny światowej z każdym rokiem lasów przybywa. W 1946 r. zajmowały ok. 20,8 proc. powierzchni naszego kraju, a w 2019 r. było to już 29,8 proc. Lasów mamy więc coraz więcej, jednak las lasowi nie jest równy. Inną wartość dla całego ekosystemu ma las, który został posadzony stosunkowo niedawno i ma dopiero 20 lat, a inną ten 80-, 120-letni i starszy. Nieporównanie większą ma ten starszy bardziej złożony pod względem gatunków, takie lasy zapewniają zwykle większą bioróżnorodność..
(…)
Cała rozmowa – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2021:
- Pełnym głosem. Fajerwerki na koniec roku
- Felieton. Trzy miesiące na zdalnym
- Spotkanie MEiN – związki o wynagrodzeniach. ZNP domaga się podwyżek od stycznia 2022 r.
- Od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. – nauka tylko zdalnie. Co potem? Możliwe różne scenariusze
- „Wolna szkoła, nie partyjna!”. Przed Sejmem 8 grudnia br. odbył się protest przeciwko lex Czarnek
- Sąd Okręgowy w Warszawie: Sugerowanie, że nauczyciele stoją za alarmami bombowymi narusza dobra osobiste
- Felieton. Na froncie
- Obowiązek szczepień dla nauczycieli? Pomysł upadł dobę po tym, jak się pojawił
- Bardzo bym nie chciała, żeby nauczyciel musiał wyglądać za drzwi, kiedy będzie chciał mówić o tolerancji
- List 15 Nauczycieli Roku w związku ze złożeniem w Sejmie projektu Lex Czarnek
- Niszcząca siła rażenia lex Czarnek. Wysłuchanie społeczne na temat niebezpiecznych pomysłów MEiN
- Ankieta redakcyjna Głosu: Co to był za rok?
- Jeśli minister edukacji mówi, że jego celem jest zbawienie uczniów, to ja się zastanawiam, po co ja tu jestem jako ksiądz
- Felieton. Pożar w reżimie sanitarnym
- Felieton. Bezradność
- Kiedy nie mam lekcji w pracowni fizycznej, kiedy nie działa odtwarzacz płyt, mówię do uczniów: „wyobraźcie sobie…”
- Jak rozmawiać w szkole o pandemii, koronawirusie i szczepionkach
- Pandemia COVID-19 niezwykle dotknęła szkołę jako instytucję. Wymagała wielu poświęceń
- O tym pisał Głos 100 i 90 lat temu. Edukacja „wymaga logicznego zarządzenia”…
- Ćwierć wieku OSPAR. Motto tych prezentacji „Jesteśmy tacy sami, potrafimy wiele” mówi wszystko
- Unia Europejska. Jest porozumienie polityczne w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży
- Profilaktyka cyfrowa powinna się zacząć, zanim dziecko zacznie chodzić
- Awans zawodowy. Potwierdzamy fakty, obalamy mity – część I
- Częstochowa. Konferencja i XVII Regionalne Forum Bibliotekarzy
- Casus. Wymogi formalne przy udzielaniu urlopu bezpłatnego
- Pytania do eksperta. Zwrot za zakup okularów