Nauczyciel musi podać przyczynę, dla której chce skorzystać z urlopu bezpłatnego, natomiast inny pracownik szkoły może to zrobić, ale nie musi
Nauczyciele szkół feryjnych mogą skorzystać z urlopu wypoczynkowego (z wyjątkiem uzupełniającego) tylko w ferie, dlatego w trudnych, opresyjnych sytuacjach życiowych muszą skorzystać z urlopu bezpłatnego. Tracą staż i pieniądze. Pracownicy szkół niebędący nauczycielami korzystają z urlopu znacznie rzadziej, ale także bywają zainteresowani tą instytucją. Niestety, Karta w przypadku nauczycieli, jak i Kodeks pracy w przypadku innych pracowników nader skromnie, by nie powiedzieć lakonicznie, określają zasady udzielania tego urlopu.
Casus
„Prowadzę kadry w dużym zespole szkół i zwłaszcza dzisiaj, kiedy dużo osób chce skorzystać z krótkich urlopów bezpłatnych w związku z covidem, mam problemy z udzielaniem odpowiedzi na pytania, które stawiają mi zarówno nauczyciele, jak i pracownicy obsługi. Oto kilka z nich:
>> Czy nauczyciel musi uzasadniać, dlaczego chce wziąć urlop bezpłatny? Nauczycielka mówi, że nie musi się tłumaczyć w sytuacji, gdy ma do niego prawo.
>> Nikt nie potrafi udzielić mi konkretnej odpowiedzi, czy nauczyciel zatrudniony w niepełnym wymiarze ma prawo do urlopu bezpłatnego z innych przyczyn.
>> Czy w przypadku udzielenia urlopu bezpłatnego do miesiąca ten okres jest odliczany od stażu pracy?
Mam również kilka szczegółowych pytań dotyczących pracowników administracji i obsługi:
>> Pracownik jest dokładnie trzy miesiące na urlopie bezpłatnym, czy i kiedy można go odwołać w przypadku nagłej potrzeby (konserwator)?
>> Czy i w jakich proporcjach obniża się urlop wypoczynkowy pracownikom, którzy skorzystali w danym roku z urlopu bezpłatnego?
>> Czy można przenieść pracownika do innej szkoły w ramach urlopu bezpłatnego i na jakich zasadach? Czytałam w internecie o porozumieniu między zakładami pracy, ale dzisiaj to chyba już nie obowiązuje”.
(…)
Teresa Konarska
Cały tekst – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2021:
- Pełnym głosem. Fajerwerki na koniec roku
- Felieton. Trzy miesiące na zdalnym
- Spotkanie MEiN – związki o wynagrodzeniach. ZNP domaga się podwyżek od stycznia 2022 r.
- Od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. – nauka tylko zdalnie. Co potem? Możliwe różne scenariusze
- „Wolna szkoła, nie partyjna!”. Przed Sejmem 8 grudnia br. odbył się protest przeciwko lex Czarnek
- Sąd Okręgowy w Warszawie: Sugerowanie, że nauczyciele stoją za alarmami bombowymi narusza dobra osobiste
- Felieton. Na froncie
- Obowiązek szczepień dla nauczycieli? Pomysł upadł dobę po tym, jak się pojawił
- Bardzo bym nie chciała, żeby nauczyciel musiał wyglądać za drzwi, kiedy będzie chciał mówić o tolerancji
- List 15 Nauczycieli Roku w związku ze złożeniem w Sejmie projektu Lex Czarnek
- Niszcząca siła rażenia lex Czarnek. Wysłuchanie społeczne na temat niebezpiecznych pomysłów MEiN
- Ankieta redakcyjna Głosu: Co to był za rok?
- Jeśli minister edukacji mówi, że jego celem jest zbawienie uczniów, to ja się zastanawiam, po co ja tu jestem jako ksiądz
- Felieton. Pożar w reżimie sanitarnym
- Felieton. Bezradność
- Kiedy nie mam lekcji w pracowni fizycznej, kiedy nie działa odtwarzacz płyt, mówię do uczniów: „wyobraźcie sobie…”
- Jak rozmawiać w szkole o pandemii, koronawirusie i szczepionkach
- Pandemia COVID-19 niezwykle dotknęła szkołę jako instytucję. Wymagała wielu poświęceń
- O tym pisał Głos 100 i 90 lat temu. Edukacja „wymaga logicznego zarządzenia”…
- Ćwierć wieku OSPAR. Motto tych prezentacji „Jesteśmy tacy sami, potrafimy wiele” mówi wszystko
- Unia Europejska. Jest porozumienie polityczne w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży
- Profilaktyka cyfrowa powinna się zacząć, zanim dziecko zacznie chodzić
- Lasy są uważane za strażnika zmian klimatycznych
- Awans zawodowy. Potwierdzamy fakty, obalamy mity – część I
- Częstochowa. Konferencja i XVII Regionalne Forum Bibliotekarzy
- Pytania do eksperta. Zwrot za zakup okularów