Z prof. Jerzym Duszyńskim, prezesem Polskiej Akademii Nauk, rozmawia dr Piotr Karwowski (PAN)
Po co powstał Zespół ds. COVID-19 przy Prezesie PAN?
– Zespół został powołany w czerwcu 2020 r., w momencie, w którym poczułem, że informacje na temat wirusa SARS-CoV-2, choroby COVID-19 i pandemii w ogólności skierowane do społeczeństwa są nieadekwatne do powagi sytuacji.
Powołałem zespół wyjątkowy, bo złożony z przedstawicieli bardzo wielu dziedzin nauki: są w nim przedstawiciele nauk medycznych, wirusologii, epidemiologii, ale też socjologii, psychologii, ekonomii, geografii, fizyki. Każda z tych osób wniosła ogromny trud w pracę zespołu. Pandemia jest zjawiskiem niezwykle złożonym i dotyka chyba wszystkich aspektów ludzkiego życia, dlatego kompleksowa informacja Polskiej Akademii Nauk dla społeczeństwa musiała uwzględnić wiedzę z wielu dziedzin. To podejście bardzo się sprawdziło.
Założeniem od początku było też to, że nasze stanowiska będziemy kierowali do ogółu społeczeństwa.
Czy coś zaskoczyło naukowców w trakcie tej pandemii i wielomiesięcznej pracy zespołu?
– Nie spodziewaliśmy się tak szybkiego opracowania szczepionek, chociaż wiedzieliśmy, że to będzie możliwe, i mieliśmy taką nadzieję. Wiedzieliśmy też, że wirus będzie mutował, ale nie spodziewaliśmy się, że nowe warianty pojawią się tak szybko i w dużej rozmaitości. Każdy szybko rozprzestrzeniający się wariant rodzi nowe wyzwania, na które bardzo szybko trzeba reagować.
Dlatego też zdaliśmy sobie sprawę, że konstruując stanowiska, musimy brać pod uwagę bardzo wiele czynników, balansując między kalkulacją skutków zdrowotnych i społecznych, w tym ekonomicznych. Byliśmy jednym z pierwszych gremiów, które przyjęło takie niepopularne wtedy podejście.
Jeśli chodzi na przykład o szkoły, to od samego początku mówiliśmy, że koszty społeczne i psychologiczne długotrwałego zdalnego nauczania dla uczniów, ich rodzin, ale też nauczycieli będą olbrzymie. Bardzo dużą uwagę poświęcaliśmy temu, żeby szkoły funkcjonowały jak najdłużej i w największym wymiarze w normalnym trybie stacjonarnym.
(…)
Cała rozmowa– tylko w Głosie (nr 51-52, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2021:
- Pełnym głosem. Fajerwerki na koniec roku
- Felieton. Trzy miesiące na zdalnym
- Spotkanie MEiN – związki o wynagrodzeniach. ZNP domaga się podwyżek od stycznia 2022 r.
- Od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. – nauka tylko zdalnie. Co potem? Możliwe różne scenariusze
- „Wolna szkoła, nie partyjna!”. Przed Sejmem 8 grudnia br. odbył się protest przeciwko lex Czarnek
- Sąd Okręgowy w Warszawie: Sugerowanie, że nauczyciele stoją za alarmami bombowymi narusza dobra osobiste
- Felieton. Na froncie
- Obowiązek szczepień dla nauczycieli? Pomysł upadł dobę po tym, jak się pojawił
- Bardzo bym nie chciała, żeby nauczyciel musiał wyglądać za drzwi, kiedy będzie chciał mówić o tolerancji
- List 15 Nauczycieli Roku w związku ze złożeniem w Sejmie projektu Lex Czarnek
- Niszcząca siła rażenia lex Czarnek. Wysłuchanie społeczne na temat niebezpiecznych pomysłów MEiN
- Ankieta redakcyjna Głosu: Co to był za rok?
- Jeśli minister edukacji mówi, że jego celem jest zbawienie uczniów, to ja się zastanawiam, po co ja tu jestem jako ksiądz
- Felieton. Pożar w reżimie sanitarnym
- Felieton. Bezradność
- Kiedy nie mam lekcji w pracowni fizycznej, kiedy nie działa odtwarzacz płyt, mówię do uczniów: „wyobraźcie sobie…”
- Jak rozmawiać w szkole o pandemii, koronawirusie i szczepionkach
- O tym pisał Głos 100 i 90 lat temu. Edukacja „wymaga logicznego zarządzenia”…
- Ćwierć wieku OSPAR. Motto tych prezentacji „Jesteśmy tacy sami, potrafimy wiele” mówi wszystko
- Unia Europejska. Jest porozumienie polityczne w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży
- Profilaktyka cyfrowa powinna się zacząć, zanim dziecko zacznie chodzić
- Lasy są uważane za strażnika zmian klimatycznych
- Awans zawodowy. Potwierdzamy fakty, obalamy mity – część I
- Częstochowa. Konferencja i XVII Regionalne Forum Bibliotekarzy
- Casus. Wymogi formalne przy udzielaniu urlopu bezpłatnego
- Pytania do eksperta. Zwrot za zakup okularów