Po powrocie do szkoły w poprzednim roku szkolnym chyba w każdej placówce dało się zauważyć następujący obrazek: uczniowie stoją na korytarzu albo na dworze, rozmawiają, śmieją się, tymczasem pojedynczy uczniowie, dziwnie wycofani, stoją z boku, patrzą beznamiętnie przed siebie
Dzieci nauki zdalnej – ofiary depresji, fobii, leków. O ile w zeszłym roku, kiedy pracowaliśmy głównie „na relacjach”, było trochę łatwiej, o tyle teraz coraz częściej czujemy po prostu bezradność.
Mam uczniów, którzy mają problemy, uczęszczają na terapię, ale mimo to na lekcjach są rzadkimi gośćmi, ich frekwencja na zajęciach nie przekracza 20 proc. Pojawiają się i znikają, pół biedy, jeśli wiemy, co się dzieje, zdarza się jednak, że z rodzicami tych dzieci nie ma kontaktu. W warunkach szkoły publicznej trudno indywidualizować ich nauczanie bez niezbędnych dokumentów z poradni, a to długa ścieżka, którą musi zainicjować rodzic. Jako nauczyciele jesteśmy właściwie bezradni. Wiemy o problemach dziecka, ale nie możemy mu pomóc.
(…)
Dariusz Żółtowski
Więcej – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2021:
- Pełnym głosem. Fajerwerki na koniec roku
- Felieton. Trzy miesiące na zdalnym
- Spotkanie MEiN – związki o wynagrodzeniach. ZNP domaga się podwyżek od stycznia 2022 r.
- Od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. – nauka tylko zdalnie. Co potem? Możliwe różne scenariusze
- „Wolna szkoła, nie partyjna!”. Przed Sejmem 8 grudnia br. odbył się protest przeciwko lex Czarnek
- Sąd Okręgowy w Warszawie: Sugerowanie, że nauczyciele stoją za alarmami bombowymi narusza dobra osobiste
- Felieton. Na froncie
- Obowiązek szczepień dla nauczycieli? Pomysł upadł dobę po tym, jak się pojawił
- Bardzo bym nie chciała, żeby nauczyciel musiał wyglądać za drzwi, kiedy będzie chciał mówić o tolerancji
- List 15 Nauczycieli Roku w związku ze złożeniem w Sejmie projektu Lex Czarnek
- Niszcząca siła rażenia lex Czarnek. Wysłuchanie społeczne na temat niebezpiecznych pomysłów MEiN
- Ankieta redakcyjna Głosu: Co to był za rok?
- Jeśli minister edukacji mówi, że jego celem jest zbawienie uczniów, to ja się zastanawiam, po co ja tu jestem jako ksiądz
- Felieton. Pożar w reżimie sanitarnym
- Kiedy nie mam lekcji w pracowni fizycznej, kiedy nie działa odtwarzacz płyt, mówię do uczniów: „wyobraźcie sobie…”
- Jak rozmawiać w szkole o pandemii, koronawirusie i szczepionkach
- Pandemia COVID-19 niezwykle dotknęła szkołę jako instytucję. Wymagała wielu poświęceń
- O tym pisał Głos 100 i 90 lat temu. Edukacja „wymaga logicznego zarządzenia”…
- Ćwierć wieku OSPAR. Motto tych prezentacji „Jesteśmy tacy sami, potrafimy wiele” mówi wszystko
- Unia Europejska. Jest porozumienie polityczne w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży
- Profilaktyka cyfrowa powinna się zacząć, zanim dziecko zacznie chodzić
- Lasy są uważane za strażnika zmian klimatycznych
- Awans zawodowy. Potwierdzamy fakty, obalamy mity – część I
- Częstochowa. Konferencja i XVII Regionalne Forum Bibliotekarzy
- Casus. Wymogi formalne przy udzielaniu urlopu bezpłatnego
- Pytania do eksperta. Zwrot za zakup okularów