Awans zawodowy. Potwierdzamy fakty, obalamy mity – część I


Pytania nauczycieli kroczących awansową drogą dowodzą, że niepokoje związane z awansem zawodowym, zwłaszcza te dotyczące zakończenia stażu i tworzenia awansowej dokumentacji wciąż są aktualne

Niestety, zdarza się, że nawet nauczyciele uczestniczący w szkoleniach awansowych ulegają pogłoskom, informacjom i stwierdzeniom, które nie są prawdziwe. A dyrektorzy nie zawsze są pomocni w tych sprawach…

Choć sytuacja związana ze zmianą przepisów awansowych w latach 2018-2019 i tzw. okresem przejściowym w pewnym stopniu została opanowana, przypomnę najważniejsze zasady z tym związane. Otóż, wciąż jest tak, że w przypadku nauczycieli mianowanych, którzy skończyli staż przed 1 września 2018 r., ale nie otrzymali oceny dorobku lub nie złożyli wniosku o wszczęcie postępowania, mają zastosowanie wcześniejsze przepisy – rozporządzenie z 1 marca 2013 r. Osoby te przygotowują dokumentację i stają przed komisją po staremu. Natomiast rozporządzenie z 26 lipca 2018 r. obowiązuje nauczycieli, którzy 1 września 2018 r. kontynuowali staż rozpoczęty wcześniej lub rozpoczęli staż we wrześniu 2018 r. (lub później). Osoby, które nie zakończyły stażu przed 1 września 2018 r. nie zmieniają planu rozwoju i z niego, po staremu, piszą sprawozdanie. Dokumentacja dołączona do wniosku i spotkanie z komisją będą po nowemu. Ci, którzy rozpoczęli staż we wrześniu 2018 r. lub 2019 r. i później, piszą plan rozwoju i sprawozdanie zgodnie z rozporządzeniem z 2018 r. Dokumentacja i postępowanie również są po nowemu.



(…)

 

Beata Rechnio-Kołodziej

Ekspert z listy MEN

 

 

Więcej – GN nr 51-52 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2021: