Pytania nauczycieli kroczących awansową drogą dowodzą, że niepokoje związane z awansem zawodowym, zwłaszcza te dotyczące zakończenia stażu i tworzenia awansowej dokumentacji wciąż są aktualne
Niestety, zdarza się, że nawet nauczyciele uczestniczący w szkoleniach awansowych ulegają pogłoskom, informacjom i stwierdzeniom, które nie są prawdziwe. A dyrektorzy nie zawsze są pomocni w tych sprawach…
Choć sytuacja związana ze zmianą przepisów awansowych w latach 2018-2019 i tzw. okresem przejściowym w pewnym stopniu została opanowana, przypomnę najważniejsze zasady z tym związane. Otóż, wciąż jest tak, że w przypadku nauczycieli mianowanych, którzy skończyli staż przed 1 września 2018 r., ale nie otrzymali oceny dorobku lub nie złożyli wniosku o wszczęcie postępowania, mają zastosowanie wcześniejsze przepisy – rozporządzenie z 1 marca 2013 r. Osoby te przygotowują dokumentację i stają przed komisją po staremu. Natomiast rozporządzenie z 26 lipca 2018 r. obowiązuje nauczycieli, którzy 1 września 2018 r. kontynuowali staż rozpoczęty wcześniej lub rozpoczęli staż we wrześniu 2018 r. (lub później). Osoby, które nie zakończyły stażu przed 1 września 2018 r. nie zmieniają planu rozwoju i z niego, po staremu, piszą sprawozdanie. Dokumentacja dołączona do wniosku i spotkanie z komisją będą po nowemu. Ci, którzy rozpoczęli staż we wrześniu 2018 r. lub 2019 r. i później, piszą plan rozwoju i sprawozdanie zgodnie z rozporządzeniem z 2018 r. Dokumentacja i postępowanie również są po nowemu.
(…)
Beata Rechnio-Kołodziej
Ekspert z listy MEN
Więcej – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2021:
- Pełnym głosem. Fajerwerki na koniec roku
- Felieton. Trzy miesiące na zdalnym
- Spotkanie MEiN – związki o wynagrodzeniach. ZNP domaga się podwyżek od stycznia 2022 r.
- Od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. – nauka tylko zdalnie. Co potem? Możliwe różne scenariusze
- „Wolna szkoła, nie partyjna!”. Przed Sejmem 8 grudnia br. odbył się protest przeciwko lex Czarnek
- Sąd Okręgowy w Warszawie: Sugerowanie, że nauczyciele stoją za alarmami bombowymi narusza dobra osobiste
- Felieton. Na froncie
- Obowiązek szczepień dla nauczycieli? Pomysł upadł dobę po tym, jak się pojawił
- Bardzo bym nie chciała, żeby nauczyciel musiał wyglądać za drzwi, kiedy będzie chciał mówić o tolerancji
- List 15 Nauczycieli Roku w związku ze złożeniem w Sejmie projektu Lex Czarnek
- Niszcząca siła rażenia lex Czarnek. Wysłuchanie społeczne na temat niebezpiecznych pomysłów MEiN
- Ankieta redakcyjna Głosu: Co to był za rok?
- Jeśli minister edukacji mówi, że jego celem jest zbawienie uczniów, to ja się zastanawiam, po co ja tu jestem jako ksiądz
- Felieton. Pożar w reżimie sanitarnym
- Felieton. Bezradność
- Kiedy nie mam lekcji w pracowni fizycznej, kiedy nie działa odtwarzacz płyt, mówię do uczniów: „wyobraźcie sobie…”
- Jak rozmawiać w szkole o pandemii, koronawirusie i szczepionkach
- Pandemia COVID-19 niezwykle dotknęła szkołę jako instytucję. Wymagała wielu poświęceń
- O tym pisał Głos 100 i 90 lat temu. Edukacja „wymaga logicznego zarządzenia”…
- Ćwierć wieku OSPAR. Motto tych prezentacji „Jesteśmy tacy sami, potrafimy wiele” mówi wszystko
- Unia Europejska. Jest porozumienie polityczne w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży
- Profilaktyka cyfrowa powinna się zacząć, zanim dziecko zacznie chodzić
- Lasy są uważane za strażnika zmian klimatycznych
- Częstochowa. Konferencja i XVII Regionalne Forum Bibliotekarzy
- Casus. Wymogi formalne przy udzielaniu urlopu bezpłatnego
- Pytania do eksperta. Zwrot za zakup okularów