Ankieta redakcyjna Głosu: Co to był za rok?


Żegnamy burzliwy, pełen trudności 2021 r., który niósł zarówno nadzieję – kiedy wracaliśmy do szkół po zdalnej nauce – jak i niepokój, niepewność... Co było w 2021 r. dla Was najtrudniejsze jako nauczycieli, co było największym wyzwaniem? A co jest dla Was źródłem nadziei w nadchodzącym 2022 r.? Takie pytania zadaliśmy finalistom Konkursu Nauczyciel Roku 2021 oraz Konkursu Nauczyciel Jutr@ (organizowanego w mijającym roku po raz pierwszy przez Głos i Fundację Orange). Publikujemy otrzymane odpowiedzi, kolejne ukażą się w następnych numerach.

Edukacja to relacja, to kontakt z drugim człowiekiem, który jest szczególnie ważny w nauce przedmiotów ścisłych. Ucząc matematyki w szkole podstawowej, gdy mam dzieci w klasie, czytam z nich jak z książki

 

Widzę zmęczenie, widzę, gdy mają już dość i trzeba powiedzieć coś śmiesznego. Widzę, gdy nie rozumieją tego, co właśnie tłumaczę, i potrzebują wsparcia. Mogę do nich podejść, wytłumaczyć jeszcze raz, coś podpowiedzieć czy po prostu pochwalić. Jesteśmy ze sobą, tworzymy wspólnotę i nieustannie uczymy się siebie nawzajem.

Bardzo bałam się tego nowego roku szkolnego. Pożegnałam dwie ósme klasy, a miałam zacząć uczyć klasy czwarte, dzieci, których praktycznie nie znałam. Czas od września do grudnia mijał mi na cichym odliczaniu, żeby nie zapeszyć. W mojej głowie kotłowały się myśli: „Ostatnio zamknęli szkoły w połowie października, już jest listopad, jest dobrze, może jakoś to będzie”. Świadomie przestawiałam tematy, mówiąc dzieciom: „To rozdział trzeci, ale w nim są działania pisemne, których nie da się dobrze opanować na zdalnym, więc robimy go teraz, omijając rozdział drugi”. Cieszyłam się ogromnie, gdy udało się zakończyć rozdział, a my nadal spotykaliśmy się w klasie i omijała nas kwarantanna. Uczniowie opanowali algorytmy działań pisemnych, prześcigali się, kto pierwszy doda, odejmie, pomnoży, a nawet podzieli.

 

(…)

Joanna Świercz,

Wyróżniona w Konkursie Nauczyciel Roku 2021, nauczycielka matematyki w Publicznej Szkole Podstawowej nr 31 im. UNICEF w Opolu

 

———————-

Mimo pandemii 2021 r. był zdecydowanie spokojniejszy niż 2020 r. Kiedy w 2020 r. z dnia na dzień znaleźliśmy się w innej, wirtualnej rzeczywistości, wszyscy czuliśmy niepokój, strach. Wtedy zadawaliśmy sobie pytanie, czy szkoła może w ten sposób funkcjonować. Nie mieliśmy jednak wyboru.

Zaczęliśmy działać. Działania były różne. Na początku gorączkowe wyszukiwanie możliwości i sposobów na łączenie się z uczniami, na prowadzenie lekcji. Następnie poszukiwanie aplikacji, wirtualnych tablic… Kiedy w końcu byliśmy gotowi, okazało się, że przestrzeń internetu rządzi się innymi prawami niż szkoła w formie stacjonarnej. Rajdy uczniowskie, nieprawidłowe konfigurowanie spotkań, wyciszanie uczestników. Każdy z nas to pamięta. Były to ciężkie chwile, czuliśmy frustrację i bezradność.

 

(…)

 

Marek Grzywna

nauczyciel informatyki i biologii w Szkole Podstawowej nr 23 oraz dyrektor szkół policealnych TEB Edukacja w Toruniu, Finalista Konkursu Nauczyciel Jutr@

 

___________

 

Mijający rok dał mi energię do działania, dzięki czemu powstało wiele inicjatyw, z których jestem dumna. Pokazał przede wszystkim jednak, że praca zespołowa jest niezwykle cennym darem i doświadczeniem

 

Wraz z początkiem roku zainicjowałam ogólnopolski projekt pod hasłem „Baczyński”, którego celem było upamiętnienie setnej rocznicy urodzin poety. Ze względu na zdalne nauczanie w całości realizowany był online, a wzięło w nim udział ponad 300 szkół z całej Polski, co było dla mnie ogromnym zaskoczeniem.

W styczniu wraz z Agatą Sieńczak z Zielonej Góry zorganizowałam I Lubuską Noc Belfrów, której celem była wymiana dobrych praktyk na wszystkich poziomach edukacyjnych. Podczas wydarzenia swoje prelekcje wygłosili wspaniali edukatorzy, nauczyciele praktycy. Także w styczniu zorganizowałam webinarium „Jak pracować z uczniem autystycznym w szkole ponadpodstawowej?”, podczas którego swoją wiedzą na ten temat podzieliła się Katarzyna Rado-Kurzawska, nauczycielka i terapeutka.

W marcu nieoczekiwanie zrodził się pomysł, by projekt, który wymyśliłam i realizowałam w mojej szkole dla maturzystów, od 2015 r. przenieść do internetu. I tak stałam się pomysłodawczynią I Ogólnopolskiej Maturnocki Online, którą zorganizowałam wraz z Darkiem Martynowiczem – Nauczycielem Roku 2021 – oraz Anną Konarzewską – finalistką Konkursu. Była to wielka maturalna powtórka z języka polskiego na kilka dni przed egzaminem.

 

(…)

Agata Karolczyk-Kozyra,

Nominowana do tytułu Nauczyciel Roku 2021, nauczycielka języka polskiego w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie, Finalistka Konkursu Nauczyciel Jutr@

 

 

 



 

 

Więcej – GN nr 51-52 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2021: