Żegnamy burzliwy, pełen trudności 2021 r., który niósł zarówno nadzieję – kiedy wracaliśmy do szkół po zdalnej nauce – jak i niepokój, niepewność... Co było w 2021 r. dla Was najtrudniejsze jako nauczycieli, co było największym wyzwaniem? A co jest dla Was źródłem nadziei w nadchodzącym 2022 r.? Takie pytania zadaliśmy finalistom Konkursu Nauczyciel Roku 2021 oraz Konkursu Nauczyciel Jutr@ (organizowanego w mijającym roku po raz pierwszy przez Głos i Fundację Orange). Publikujemy otrzymane odpowiedzi, kolejne ukażą się w następnych numerach.
Edukacja to relacja, to kontakt z drugim człowiekiem, który jest szczególnie ważny w nauce przedmiotów ścisłych. Ucząc matematyki w szkole podstawowej, gdy mam dzieci w klasie, czytam z nich jak z książki
Widzę zmęczenie, widzę, gdy mają już dość i trzeba powiedzieć coś śmiesznego. Widzę, gdy nie rozumieją tego, co właśnie tłumaczę, i potrzebują wsparcia. Mogę do nich podejść, wytłumaczyć jeszcze raz, coś podpowiedzieć czy po prostu pochwalić. Jesteśmy ze sobą, tworzymy wspólnotę i nieustannie uczymy się siebie nawzajem.
Bardzo bałam się tego nowego roku szkolnego. Pożegnałam dwie ósme klasy, a miałam zacząć uczyć klasy czwarte, dzieci, których praktycznie nie znałam. Czas od września do grudnia mijał mi na cichym odliczaniu, żeby nie zapeszyć. W mojej głowie kotłowały się myśli: „Ostatnio zamknęli szkoły w połowie października, już jest listopad, jest dobrze, może jakoś to będzie”. Świadomie przestawiałam tematy, mówiąc dzieciom: „To rozdział trzeci, ale w nim są działania pisemne, których nie da się dobrze opanować na zdalnym, więc robimy go teraz, omijając rozdział drugi”. Cieszyłam się ogromnie, gdy udało się zakończyć rozdział, a my nadal spotykaliśmy się w klasie i omijała nas kwarantanna. Uczniowie opanowali algorytmy działań pisemnych, prześcigali się, kto pierwszy doda, odejmie, pomnoży, a nawet podzieli.
(…)
Joanna Świercz,
Wyróżniona w Konkursie Nauczyciel Roku 2021, nauczycielka matematyki w Publicznej Szkole Podstawowej nr 31 im. UNICEF w Opolu
———————-
Mimo pandemii 2021 r. był zdecydowanie spokojniejszy niż 2020 r. Kiedy w 2020 r. z dnia na dzień znaleźliśmy się w innej, wirtualnej rzeczywistości, wszyscy czuliśmy niepokój, strach. Wtedy zadawaliśmy sobie pytanie, czy szkoła może w ten sposób funkcjonować. Nie mieliśmy jednak wyboru.
Zaczęliśmy działać. Działania były różne. Na początku gorączkowe wyszukiwanie możliwości i sposobów na łączenie się z uczniami, na prowadzenie lekcji. Następnie poszukiwanie aplikacji, wirtualnych tablic… Kiedy w końcu byliśmy gotowi, okazało się, że przestrzeń internetu rządzi się innymi prawami niż szkoła w formie stacjonarnej. Rajdy uczniowskie, nieprawidłowe konfigurowanie spotkań, wyciszanie uczestników. Każdy z nas to pamięta. Były to ciężkie chwile, czuliśmy frustrację i bezradność.
(…)
Marek Grzywna
nauczyciel informatyki i biologii w Szkole Podstawowej nr 23 oraz dyrektor szkół policealnych TEB Edukacja w Toruniu, Finalista Konkursu Nauczyciel Jutr@
___________
Mijający rok dał mi energię do działania, dzięki czemu powstało wiele inicjatyw, z których jestem dumna. Pokazał przede wszystkim jednak, że praca zespołowa jest niezwykle cennym darem i doświadczeniem
Wraz z początkiem roku zainicjowałam ogólnopolski projekt pod hasłem „Baczyński”, którego celem było upamiętnienie setnej rocznicy urodzin poety. Ze względu na zdalne nauczanie w całości realizowany był online, a wzięło w nim udział ponad 300 szkół z całej Polski, co było dla mnie ogromnym zaskoczeniem.
W styczniu wraz z Agatą Sieńczak z Zielonej Góry zorganizowałam I Lubuską Noc Belfrów, której celem była wymiana dobrych praktyk na wszystkich poziomach edukacyjnych. Podczas wydarzenia swoje prelekcje wygłosili wspaniali edukatorzy, nauczyciele praktycy. Także w styczniu zorganizowałam webinarium „Jak pracować z uczniem autystycznym w szkole ponadpodstawowej?”, podczas którego swoją wiedzą na ten temat podzieliła się Katarzyna Rado-Kurzawska, nauczycielka i terapeutka.
W marcu nieoczekiwanie zrodził się pomysł, by projekt, który wymyśliłam i realizowałam w mojej szkole dla maturzystów, od 2015 r. przenieść do internetu. I tak stałam się pomysłodawczynią I Ogólnopolskiej Maturnocki Online, którą zorganizowałam wraz z Darkiem Martynowiczem – Nauczycielem Roku 2021 – oraz Anną Konarzewską – finalistką Konkursu. Była to wielka maturalna powtórka z języka polskiego na kilka dni przed egzaminem.
(…)
Agata Karolczyk-Kozyra,
Nominowana do tytułu Nauczyciel Roku 2021, nauczycielka języka polskiego w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie, Finalistka Konkursu Nauczyciel Jutr@
Więcej – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2021:
- Pełnym głosem. Fajerwerki na koniec roku
- Felieton. Trzy miesiące na zdalnym
- Spotkanie MEiN – związki o wynagrodzeniach. ZNP domaga się podwyżek od stycznia 2022 r.
- Od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. – nauka tylko zdalnie. Co potem? Możliwe różne scenariusze
- „Wolna szkoła, nie partyjna!”. Przed Sejmem 8 grudnia br. odbył się protest przeciwko lex Czarnek
- Sąd Okręgowy w Warszawie: Sugerowanie, że nauczyciele stoją za alarmami bombowymi narusza dobra osobiste
- Felieton. Na froncie
- Obowiązek szczepień dla nauczycieli? Pomysł upadł dobę po tym, jak się pojawił
- Bardzo bym nie chciała, żeby nauczyciel musiał wyglądać za drzwi, kiedy będzie chciał mówić o tolerancji
- List 15 Nauczycieli Roku w związku ze złożeniem w Sejmie projektu Lex Czarnek
- Niszcząca siła rażenia lex Czarnek. Wysłuchanie społeczne na temat niebezpiecznych pomysłów MEiN
- Jeśli minister edukacji mówi, że jego celem jest zbawienie uczniów, to ja się zastanawiam, po co ja tu jestem jako ksiądz
- Felieton. Pożar w reżimie sanitarnym
- Felieton. Bezradność
- Kiedy nie mam lekcji w pracowni fizycznej, kiedy nie działa odtwarzacz płyt, mówię do uczniów: „wyobraźcie sobie…”
- Jak rozmawiać w szkole o pandemii, koronawirusie i szczepionkach
- Pandemia COVID-19 niezwykle dotknęła szkołę jako instytucję. Wymagała wielu poświęceń
- O tym pisał Głos 100 i 90 lat temu. Edukacja „wymaga logicznego zarządzenia”…
- Ćwierć wieku OSPAR. Motto tych prezentacji „Jesteśmy tacy sami, potrafimy wiele” mówi wszystko
- Unia Europejska. Jest porozumienie polityczne w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży
- Profilaktyka cyfrowa powinna się zacząć, zanim dziecko zacznie chodzić
- Lasy są uważane za strażnika zmian klimatycznych
- Awans zawodowy. Potwierdzamy fakty, obalamy mity – część I
- Częstochowa. Konferencja i XVII Regionalne Forum Bibliotekarzy
- Casus. Wymogi formalne przy udzielaniu urlopu bezpłatnego
- Pytania do eksperta. Zwrot za zakup okularów