Najtrudniejszy od lat – tak ocenia mijający rok ks. Damian Wyżkiewicz, nauczyciel religii, nagrodzony Wyróżnieniem w Konkursie Nauczyciel Roku 2019 (polecam wywiad na s. 12-13). „Żegnam ten rok z radością. Wyczekuję kolejnego. Czy będzie lepszy?
Raczej nie, ale oby jak najdłużej spędzony razem z uczniami w sali lekcyjnej” – przyznaje Joanna Świercz, laureatka tegorocznego Wyróżnienia w naszym Konkursie (patrz – ankieta Głosu – s. 10-11).
Jaki był 2021 r.? Trudny, burzliwy, z nadmiarem wydarzeń i to takich, które bulwersowały, wzbudzały w nas ostry sprzeciw. Kolejny z serii „trudnych” – od kilku lat. Po trzęsieniu ziemi wywołanym likwidacją gimnazjów, po zderzeniu z murem arogancji władzy w czasie strajku, po traumatycznych doświadczeniach z koronawirusem i lockdownem – marzyliśmy o czasie, w którym będzie więcej stabilizacji, wyciszenia i spokoju. Tak, żeby można było „robić swoje”.
Niestety, 2021 r. przyniósł nam kolejne fale pandemii, związany z tym stres, koszty zdrowotne i dramaty ludzkie. Pojawił się też na szczęście „zastrzyk nadziei”, czyli szczepionki przeciw COVID-19, które w ciągu kilku miesięcy stały się powszechnie dostępne.
(…)
Jakub Rzekanowski
Cały tekst – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2021:
- Felieton. Trzy miesiące na zdalnym
- Spotkanie MEiN – związki o wynagrodzeniach. ZNP domaga się podwyżek od stycznia 2022 r.
- Od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. – nauka tylko zdalnie. Co potem? Możliwe różne scenariusze
- „Wolna szkoła, nie partyjna!”. Przed Sejmem 8 grudnia br. odbył się protest przeciwko lex Czarnek
- Sąd Okręgowy w Warszawie: Sugerowanie, że nauczyciele stoją za alarmami bombowymi narusza dobra osobiste
- Felieton. Na froncie
- Obowiązek szczepień dla nauczycieli? Pomysł upadł dobę po tym, jak się pojawił
- Bardzo bym nie chciała, żeby nauczyciel musiał wyglądać za drzwi, kiedy będzie chciał mówić o tolerancji
- List 15 Nauczycieli Roku w związku ze złożeniem w Sejmie projektu Lex Czarnek
- Niszcząca siła rażenia lex Czarnek. Wysłuchanie społeczne na temat niebezpiecznych pomysłów MEiN
- Ankieta redakcyjna Głosu: Co to był za rok?
- Jeśli minister edukacji mówi, że jego celem jest zbawienie uczniów, to ja się zastanawiam, po co ja tu jestem jako ksiądz
- Felieton. Pożar w reżimie sanitarnym
- Felieton. Bezradność
- Kiedy nie mam lekcji w pracowni fizycznej, kiedy nie działa odtwarzacz płyt, mówię do uczniów: „wyobraźcie sobie…”
- Jak rozmawiać w szkole o pandemii, koronawirusie i szczepionkach
- Pandemia COVID-19 niezwykle dotknęła szkołę jako instytucję. Wymagała wielu poświęceń
- O tym pisał Głos 100 i 90 lat temu. Edukacja „wymaga logicznego zarządzenia”…
- Ćwierć wieku OSPAR. Motto tych prezentacji „Jesteśmy tacy sami, potrafimy wiele” mówi wszystko
- Unia Europejska. Jest porozumienie polityczne w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży
- Profilaktyka cyfrowa powinna się zacząć, zanim dziecko zacznie chodzić
- Lasy są uważane za strażnika zmian klimatycznych
- Awans zawodowy. Potwierdzamy fakty, obalamy mity – część I
- Częstochowa. Konferencja i XVII Regionalne Forum Bibliotekarzy
- Casus. Wymogi formalne przy udzielaniu urlopu bezpłatnego
- Pytania do eksperta. Zwrot za zakup okularów