Jak rozmawiać w szkole o pandemii, koronawirusie i szczepionkach


Nauka jest naszym największym sprzymierzeńcem w walce z pandemią. To dzięki niej poznano wirusa – jego budowę, mutacje, jakim podlega, specyfikę choroby, którą wywołuje. Opracowano też zasady profilaktyki

Zdalne i stacjonarne lekcje. Restrykcje sanitarne. Kwarantanny. Zakażenia, dotykające nauczycieli, uczniów i ich rodziny. Chcemy czy nie – pandemia koronawirusa jest obecna w szkole i wpływa na jej codzienne funkcjonowanie. Uczniowie o niej mówią, myślą, odczuwają jej skutki, a czasem się boją. Nauczyciele mogą pomóc młodzieży w tym trudnym czasie, dlatego warto rozmawiać o pandemii na lekcjach.

W grudniu mijają dwa lata, odkąd w Chinach pojawiły się przypadki COVID-19. Choroba szybko rozprzestrzeniła się po całym świecie. W Polsce pierwszy potwierdzony przypadek odnotowano 4 marca 2020 r. Od tego czasu zmagamy się z kryzysem pandemicznym, który dotyka wszystkich i ma wpływ na naszą codzienność. Zmienia nasze nawyki. Burzy porządek. Zmusza do rezygnacji z planów i przyjemności. Budzi niepokój, złość, a nawet sprzeciw. A także wymaga podejmowania decyzji, na które nie wszyscy jesteśmy gotowi.

 

W poszukiwaniu informacji

Zrozumienie zagadnień związanych z działaniem wirusów, ich rozprzestrzenianiem się, odpornością oraz wakcynologią nie jest proste. Gdzie uczniowie szukają informacji? Oczywiście w internecie. Nie ma w tym nic złego, ponieważ sieć pełna jest cennych, merytorycznych materiałów, do których można dotrzeć w prosty sposób. Problem w tym, że trzeba wiedzieć, gdzie ich szukać. Koronawirus nie schodzi z nagłówków gazet i doniesień w mediach, a w odpowiedzi na każdą wyszukiwaną frazę wpisaną w Google pojawiają się tysiące wyników. Jednak to wcale nie znaczy, że znajdziemy właściwą odpowiedź. Wiedza na temat koronawirusa cały czas się powiększa, a nawet zmienia. Niestety, ogromna część znalezionych w sieci informacji jest nierzetelna lub wręcz fałszywa. Młodzież chętnie czyta popularne newsy w social mediach. Te najbardziej przyciągające uwagę posty są atrakcyjne, często sensacyjne, ale  bardzo dalekie od rzetelnego przekazu naukowego. I tu młodzi ludzie często ponoszą porażkę, ufając opiniom celebrytów, swoich kolegów, tezom, które są w stanie zrozumieć i które są dla nich „wygodne”.



(…)

 

Beata Głowacka, Paweł Kolanowski

Centrum Nauki Kopernik

 

Więcej – GN nr 51-52 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2021: