Nauka jest naszym największym sprzymierzeńcem w walce z pandemią. To dzięki niej poznano wirusa – jego budowę, mutacje, jakim podlega, specyfikę choroby, którą wywołuje. Opracowano też zasady profilaktyki
Zdalne i stacjonarne lekcje. Restrykcje sanitarne. Kwarantanny. Zakażenia, dotykające nauczycieli, uczniów i ich rodziny. Chcemy czy nie – pandemia koronawirusa jest obecna w szkole i wpływa na jej codzienne funkcjonowanie. Uczniowie o niej mówią, myślą, odczuwają jej skutki, a czasem się boją. Nauczyciele mogą pomóc młodzieży w tym trudnym czasie, dlatego warto rozmawiać o pandemii na lekcjach.
W grudniu mijają dwa lata, odkąd w Chinach pojawiły się przypadki COVID-19. Choroba szybko rozprzestrzeniła się po całym świecie. W Polsce pierwszy potwierdzony przypadek odnotowano 4 marca 2020 r. Od tego czasu zmagamy się z kryzysem pandemicznym, który dotyka wszystkich i ma wpływ na naszą codzienność. Zmienia nasze nawyki. Burzy porządek. Zmusza do rezygnacji z planów i przyjemności. Budzi niepokój, złość, a nawet sprzeciw. A także wymaga podejmowania decyzji, na które nie wszyscy jesteśmy gotowi.
W poszukiwaniu informacji
Zrozumienie zagadnień związanych z działaniem wirusów, ich rozprzestrzenianiem się, odpornością oraz wakcynologią nie jest proste. Gdzie uczniowie szukają informacji? Oczywiście w internecie. Nie ma w tym nic złego, ponieważ sieć pełna jest cennych, merytorycznych materiałów, do których można dotrzeć w prosty sposób. Problem w tym, że trzeba wiedzieć, gdzie ich szukać. Koronawirus nie schodzi z nagłówków gazet i doniesień w mediach, a w odpowiedzi na każdą wyszukiwaną frazę wpisaną w Google pojawiają się tysiące wyników. Jednak to wcale nie znaczy, że znajdziemy właściwą odpowiedź. Wiedza na temat koronawirusa cały czas się powiększa, a nawet zmienia. Niestety, ogromna część znalezionych w sieci informacji jest nierzetelna lub wręcz fałszywa. Młodzież chętnie czyta popularne newsy w social mediach. Te najbardziej przyciągające uwagę posty są atrakcyjne, często sensacyjne, ale bardzo dalekie od rzetelnego przekazu naukowego. I tu młodzi ludzie często ponoszą porażkę, ufając opiniom celebrytów, swoich kolegów, tezom, które są w stanie zrozumieć i które są dla nich „wygodne”.
(…)
Beata Głowacka, Paweł Kolanowski
Centrum Nauki Kopernik
Więcej – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2021:
- Pełnym głosem. Fajerwerki na koniec roku
- Felieton. Trzy miesiące na zdalnym
- Spotkanie MEiN – związki o wynagrodzeniach. ZNP domaga się podwyżek od stycznia 2022 r.
- Od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. – nauka tylko zdalnie. Co potem? Możliwe różne scenariusze
- „Wolna szkoła, nie partyjna!”. Przed Sejmem 8 grudnia br. odbył się protest przeciwko lex Czarnek
- Sąd Okręgowy w Warszawie: Sugerowanie, że nauczyciele stoją za alarmami bombowymi narusza dobra osobiste
- Felieton. Na froncie
- Obowiązek szczepień dla nauczycieli? Pomysł upadł dobę po tym, jak się pojawił
- Bardzo bym nie chciała, żeby nauczyciel musiał wyglądać za drzwi, kiedy będzie chciał mówić o tolerancji
- List 15 Nauczycieli Roku w związku ze złożeniem w Sejmie projektu Lex Czarnek
- Niszcząca siła rażenia lex Czarnek. Wysłuchanie społeczne na temat niebezpiecznych pomysłów MEiN
- Ankieta redakcyjna Głosu: Co to był za rok?
- Jeśli minister edukacji mówi, że jego celem jest zbawienie uczniów, to ja się zastanawiam, po co ja tu jestem jako ksiądz
- Felieton. Pożar w reżimie sanitarnym
- Felieton. Bezradność
- Kiedy nie mam lekcji w pracowni fizycznej, kiedy nie działa odtwarzacz płyt, mówię do uczniów: „wyobraźcie sobie…”
- Pandemia COVID-19 niezwykle dotknęła szkołę jako instytucję. Wymagała wielu poświęceń
- O tym pisał Głos 100 i 90 lat temu. Edukacja „wymaga logicznego zarządzenia”…
- Ćwierć wieku OSPAR. Motto tych prezentacji „Jesteśmy tacy sami, potrafimy wiele” mówi wszystko
- Unia Europejska. Jest porozumienie polityczne w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży
- Profilaktyka cyfrowa powinna się zacząć, zanim dziecko zacznie chodzić
- Lasy są uważane za strażnika zmian klimatycznych
- Awans zawodowy. Potwierdzamy fakty, obalamy mity – część I
- Częstochowa. Konferencja i XVII Regionalne Forum Bibliotekarzy
- Casus. Wymogi formalne przy udzielaniu urlopu bezpłatnego
- Pytania do eksperta. Zwrot za zakup okularów