„Solidarność z nauczycielami!” „Edukacja, nie indoktrynacja” – skandowali uczestnicy protestu. Przynieśli też trumnę, w której pogrzebana ma zostać polska edukacja, jeśli Sejm uchwali projekt zmian w prawie znany jako lex Czarnek
Tego dnia (8 grudnia br.) Sejm miał pracować nad projektem nowelizacji prawa oświatowego, jednak w ostatniej chwili PiS zdecydowało o tym, że pierwsze czytanie lex Czarnek odbędzie się 14 grudnia.
Zgromadzeni przed Sejmem nauczyciele, rodzice, a także młodzież protestowali pod hasłem „Pogrzeb polskiej edukacji”. Byli przedstawiciele m.in. Fundacji „Rodzice mają głos”, „Protestu z Wykrzyknikiem”, „Nie dla Chaosu w Szkole”, inicjatywy „My, nauczyciele”, kampanii „Wolna Szkoła” oraz Związku Nauczycielstwa Polskiego. Nie odstraszył ich mróz. Przyszli ze zniczami, dzwonkami i czerwonymi ekierkami, czyli symbolami „Wolnej Szkoły”. Niektórzy ubrali się na czarno, by oddać nastrój żałoby w związku z planami MEiN. Na transparentach można było przeczytać m.in.: „Chcemy myśleć, a nie klęczeć”, „NIE dla deformacji, tak dla edukacji”.
Sławomir Broniarz, prezes ZNP, apelował, by nie dać się zwieść zapowiedziom szefa MEiN o wycofaniu z projektu lex Czarnek przepisu, który zwiększał liczbę przedstawicieli kuratora w komisjach konkursowych na dyrektorów (minister ogłosił to w tym samym dniu). – To, co dzisiaj obserwujemy, z czym dzisiaj musimy się mierzyć, to wpędzenie nas w czasy szkoły, którą ja pamiętam. Pamiętam szkoły, którymi całkowicie zarządzał kurator. I do tego samego momentu wracamy. Niech nas nie zwiedzie, że pan minister zrezygnował z pięcioosobowej reprezentacji w komisjach konkursowych, bo to nie zmienia tego złego ducha tej ustawy – mówił prezes Związku.
(…)
Jarosław Karpiński
Więcej – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2021:
- Pełnym głosem. Fajerwerki na koniec roku
- Felieton. Trzy miesiące na zdalnym
- Spotkanie MEiN – związki o wynagrodzeniach. ZNP domaga się podwyżek od stycznia 2022 r.
- Od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. – nauka tylko zdalnie. Co potem? Możliwe różne scenariusze
- Sąd Okręgowy w Warszawie: Sugerowanie, że nauczyciele stoją za alarmami bombowymi narusza dobra osobiste
- Felieton. Na froncie
- Obowiązek szczepień dla nauczycieli? Pomysł upadł dobę po tym, jak się pojawił
- Bardzo bym nie chciała, żeby nauczyciel musiał wyglądać za drzwi, kiedy będzie chciał mówić o tolerancji
- List 15 Nauczycieli Roku w związku ze złożeniem w Sejmie projektu Lex Czarnek
- Niszcząca siła rażenia lex Czarnek. Wysłuchanie społeczne na temat niebezpiecznych pomysłów MEiN
- Ankieta redakcyjna Głosu: Co to był za rok?
- Jeśli minister edukacji mówi, że jego celem jest zbawienie uczniów, to ja się zastanawiam, po co ja tu jestem jako ksiądz
- Felieton. Pożar w reżimie sanitarnym
- Felieton. Bezradność
- Kiedy nie mam lekcji w pracowni fizycznej, kiedy nie działa odtwarzacz płyt, mówię do uczniów: „wyobraźcie sobie…”
- Jak rozmawiać w szkole o pandemii, koronawirusie i szczepionkach
- Pandemia COVID-19 niezwykle dotknęła szkołę jako instytucję. Wymagała wielu poświęceń
- O tym pisał Głos 100 i 90 lat temu. Edukacja „wymaga logicznego zarządzenia”…
- Ćwierć wieku OSPAR. Motto tych prezentacji „Jesteśmy tacy sami, potrafimy wiele” mówi wszystko
- Unia Europejska. Jest porozumienie polityczne w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży
- Profilaktyka cyfrowa powinna się zacząć, zanim dziecko zacznie chodzić
- Lasy są uważane za strażnika zmian klimatycznych
- Awans zawodowy. Potwierdzamy fakty, obalamy mity – część I
- Częstochowa. Konferencja i XVII Regionalne Forum Bibliotekarzy
- Casus. Wymogi formalne przy udzielaniu urlopu bezpłatnego
- Pytania do eksperta. Zwrot za zakup okularów