Z Danutą Kozakiewicz, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 103 w Warszawie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Minister zdrowia mówi o obowiązku szczepień dla nauczycieli, a minister edukacji, że nie jest entuzjastą tego rozwiązania. A co Pani myśli na ten temat?
– Kiedy słucham wypowiedzi decydentów, mam same wątpliwości, a zastrzegam, że jestem zwolenniczką szczepień. Szczepienia nauczycieli to jest jedna z tych rzeczy, do których z jednej strony nie należałoby nikogo przymuszać, ale z drugiej strony przymusza nas sam fakt, że jesteśmy grupą szczególnie zagrożoną i jednocześnie stwarzającą zagrożenie. Uważam, że powinniśmy się wszyscy obowiązkowo szczepić. Pytanie tylko, dlaczego Ministerstwo Zdrowia nie mówi o szczepieniu pozostałych pracowników szkoły. To jest dziwne, bo przecież szczepiąc się, chcemy uniknąć nie tylko zachorowania, ale także – co dotyczy szkół – nauczania zdalnego.
Kto może powodować największe zagrożenie w szkole?
– Potencjalnie wszyscy stanowimy dla siebie zagrożenie. Ale jeśli zdarzy się niezaszczepiony nauczyciel plastyki, który ma godziny w każdej klasie, to nagle może się okazać, że na nauczanie zdalne muszę wysłać połowę szkoły. To jest poważny problem. Zaszczepienie medyków, służb mundurowych i nauczycieli – to podejście minimum. Gdybyśmy chcieli poważnie podejść do tego zagadnienia, trzeba by zacząć mówić o całym społeczeństwie. Ale jak pokazują konferencje ministrów, o tym się nie mówi. Podobnie unika się rozmowy np. o tym, że szczepienia powinny być warunkiem koniecznym do korzystania z pewnych dóbr, jak kina, teatry, restauracje, kawiarnie. To nie tylko rozwiązałoby kwestię szczepień wśród wielu grup zawodowych, ale też wśród rodziców uczniów. Niestety, nasze władze nie są zgodne nawet co do tego, jak egzekwować noszenie maseczek, więc co tu mówić o szczepieniach.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2021:
- Pełnym głosem. Fajerwerki na koniec roku
- Felieton. Trzy miesiące na zdalnym
- Spotkanie MEiN – związki o wynagrodzeniach. ZNP domaga się podwyżek od stycznia 2022 r.
- Od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. – nauka tylko zdalnie. Co potem? Możliwe różne scenariusze
- „Wolna szkoła, nie partyjna!”. Przed Sejmem 8 grudnia br. odbył się protest przeciwko lex Czarnek
- Sąd Okręgowy w Warszawie: Sugerowanie, że nauczyciele stoją za alarmami bombowymi narusza dobra osobiste
- Felieton. Na froncie
- Obowiązek szczepień dla nauczycieli? Pomysł upadł dobę po tym, jak się pojawił
- List 15 Nauczycieli Roku w związku ze złożeniem w Sejmie projektu Lex Czarnek
- Niszcząca siła rażenia lex Czarnek. Wysłuchanie społeczne na temat niebezpiecznych pomysłów MEiN
- Ankieta redakcyjna Głosu: Co to był za rok?
- Jeśli minister edukacji mówi, że jego celem jest zbawienie uczniów, to ja się zastanawiam, po co ja tu jestem jako ksiądz
- Felieton. Pożar w reżimie sanitarnym
- Felieton. Bezradność
- Kiedy nie mam lekcji w pracowni fizycznej, kiedy nie działa odtwarzacz płyt, mówię do uczniów: „wyobraźcie sobie…”
- Jak rozmawiać w szkole o pandemii, koronawirusie i szczepionkach
- Pandemia COVID-19 niezwykle dotknęła szkołę jako instytucję. Wymagała wielu poświęceń
- O tym pisał Głos 100 i 90 lat temu. Edukacja „wymaga logicznego zarządzenia”…
- Ćwierć wieku OSPAR. Motto tych prezentacji „Jesteśmy tacy sami, potrafimy wiele” mówi wszystko
- Unia Europejska. Jest porozumienie polityczne w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży
- Profilaktyka cyfrowa powinna się zacząć, zanim dziecko zacznie chodzić
- Lasy są uważane za strażnika zmian klimatycznych
- Awans zawodowy. Potwierdzamy fakty, obalamy mity – część I
- Częstochowa. Konferencja i XVII Regionalne Forum Bibliotekarzy
- Casus. Wymogi formalne przy udzielaniu urlopu bezpłatnego
- Pytania do eksperta. Zwrot za zakup okularów