Z dr. Mieczysławem Sędzickim, pomysłodawcą i dyrektorem Sceny OSPAR w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, rozmawia Halina Drachal
Ogólnopolska Scena Prezentacji Artystycznych Realizacji, czyli OSPAR, skończyła właśnie 25 lat. Pan jest w nią zaangażowany od początku jej istnienia, czy pamięta Pan pierwsze prezentacje?
– Tak, jestem związany z OSPAR od czasów studenckich. Na początku uczestniczyły w nim tylko placówki resocjalizacyjne, pamiętam, że były to zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich z Laskowca, Zawiercia, Warszawy Falenicy oraz Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze z Otwocka, Michalina i Warszawy. Niektóre pojawiają się na naszej scenie do dziś.
Co było impulsem do stworzenia takiej sceny?
– Przede wszystkim chodziło o bliższy, mniej formalny kontakt uczelni kształcącej pedagogów specjalnych z placówkami resocjalizacyjnymi. Samorząd studentów, którego byłem przewodniczącym, zaproponował, by placówki resocjalizacyjne pokazały na naszej uczelnianej scenie, „co robią” ze swoimi wychowankami, zaprezentowały się od strony dokonań kulturalnych i artystycznych. Za moich studenckich czasów nazywano to kulturotechniką pracy opiekuńczo-wychowawczej. Dzisiaj wśród celów jest arteterapia i twórcza resocjalizacja, pojęcie, którego autorem jest prof. Marek Konopczyński. Władze uczelni pomysł „kupiły” i tak to się zaczęło. Nazwa OSPAR jest mojego autorstwa, chciałem, by nawiązywała do filmowych Oscarów. Przez rok funkcjonował sam skrótowiec, a ja myślałem, jak go rozwinąć. Udało się i choć nazwa dość trudna, przyjęła się.
(…)
Więcej – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2021:
- Pełnym głosem. Fajerwerki na koniec roku
- Felieton. Trzy miesiące na zdalnym
- Spotkanie MEiN – związki o wynagrodzeniach. ZNP domaga się podwyżek od stycznia 2022 r.
- Od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. – nauka tylko zdalnie. Co potem? Możliwe różne scenariusze
- „Wolna szkoła, nie partyjna!”. Przed Sejmem 8 grudnia br. odbył się protest przeciwko lex Czarnek
- Sąd Okręgowy w Warszawie: Sugerowanie, że nauczyciele stoją za alarmami bombowymi narusza dobra osobiste
- Felieton. Na froncie
- Obowiązek szczepień dla nauczycieli? Pomysł upadł dobę po tym, jak się pojawił
- Bardzo bym nie chciała, żeby nauczyciel musiał wyglądać za drzwi, kiedy będzie chciał mówić o tolerancji
- List 15 Nauczycieli Roku w związku ze złożeniem w Sejmie projektu Lex Czarnek
- Niszcząca siła rażenia lex Czarnek. Wysłuchanie społeczne na temat niebezpiecznych pomysłów MEiN
- Ankieta redakcyjna Głosu: Co to był za rok?
- Jeśli minister edukacji mówi, że jego celem jest zbawienie uczniów, to ja się zastanawiam, po co ja tu jestem jako ksiądz
- Felieton. Pożar w reżimie sanitarnym
- Felieton. Bezradność
- Kiedy nie mam lekcji w pracowni fizycznej, kiedy nie działa odtwarzacz płyt, mówię do uczniów: „wyobraźcie sobie…”
- Jak rozmawiać w szkole o pandemii, koronawirusie i szczepionkach
- Pandemia COVID-19 niezwykle dotknęła szkołę jako instytucję. Wymagała wielu poświęceń
- O tym pisał Głos 100 i 90 lat temu. Edukacja „wymaga logicznego zarządzenia”…
- Unia Europejska. Jest porozumienie polityczne w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży
- Profilaktyka cyfrowa powinna się zacząć, zanim dziecko zacznie chodzić
- Lasy są uważane za strażnika zmian klimatycznych
- Awans zawodowy. Potwierdzamy fakty, obalamy mity – część I
- Częstochowa. Konferencja i XVII Regionalne Forum Bibliotekarzy
- Casus. Wymogi formalne przy udzielaniu urlopu bezpłatnego
- Pytania do eksperta. Zwrot za zakup okularów