Władze wykorzystają nowe przepisy dyscyplinarne przeciwko nauczycielom uczestniczącym w protestach – ostrzega opozycja. Nie kontrolujemy tego, co robią nauczyciele po lekcjach – twierdzi wiceszef MEN
Sejmowe komisje: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej zajęły się 3 listopada br. przedstawioną przez MEN nowelizacją Karty Nauczyciela. Resort postanowił poprawić przepisy dotyczące postępowań dyscyplinarnych nauczycieli, które popsuto jeszcze w czerwcu ub.r.
Sejm wprowadził wtedy do Karty rozwiązania pozwalające karać nauczycieli dyscyplinarnie za uchybienia przeciwko porządkowi pracy określone w art. 108 Kodeksu pracy. Chodzi o drobne uchybienia przeciwko organizacji pracy, przepisom bezpieczeństwa i higieny, przepisom przeciwpożarowym itp. Od 1 września ub.r. nauczyciel może otrzymać za nie dyscyplinarkę, jeśli przy okazji zostało naruszone „dobro dziecka”. Ale pojęcie „dobro dziecka” nie zostało nigdzie zdefiniowane, więc dyrektorzy kierują do rzeczników dyscyplinarnych sprawy, które poprzednio rozstrzygano na poziomie zakładu pracy.
(…)
Piotr Skura
Więcej – GN nr 46-47 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 46-47/2020:
- Felieton: Laptopy się skończyły
- Joe Biden 46. prezydentem USA
- Lockdown w oświacie. Cena za spóźnione reakcje rządzących?
- Nauczyciele na protestach. MEN straszy konsekwencjami, ZNP odpowiada: Nie damy się zastraszyć
- Kto otrzyma 500 zł na naukę zdalną? MEN zdradziło szczegóły projektu
- MEN zachęca gminy do prywatyzacji małych szkół? Resort dzieli subwencję
- Naukowcy alarmują: Szkoły to również źródło rozprzestrzeniania wirusa. Niestety!
- Mam wrażenie, że działania w Polsce są proponowane ad hoc. Brakuje strategii wyprzedzającej
- Rok Tajnej Organizacji Nauczycielskiej
- Nauczycielka po covidzie: Szkoły od września powinny pracować hybrydowo
- „Jutro w szkole. Szkoła jutra”. Konferencja online Fundacji Orange
- Zdaniem nauczyciela. Rodzicielskie hospitacje
- Szkoła musi odgrywać ważną rolę w wychowaniu obywatelskim
- Złość mnie trzyma przy życiu
- Dyrektor LO: Zamiast pracować z domu, inwestujemy w sprzęt do nauczania hybrydowego
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (21). Uczenie uczenia się
- Awans zawodowy. Nauczyciele pytają, ekspert odpowiada. Kto pyta, nie błądzi
- Nauka jest ciekawa. Program Klub Młodego Odkrywcy ma już 18 lat
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku. Jak zostać mianowanym? Część II.
- Znamy zwycięzców XV Konkursu „Fizyczne Ścieżki”. Gratulujemy!
- Bliżej prawa. Casus. Umowa o pracę w szkole na preferencyjnych zasadach
- Bliżej prawa. Urlop uzupełniający, zaległy i bezpłatny w czasie pandemii