Z dr Anetą Afelt z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego, członkinią Zespołu ds. COVID-19 przy PAN, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Mamy nowe obostrzenia, ale premier poinformował, że przy 70-75 osobach zakażonych na 100 tys. mieszkańców czeka nas pełny lockdown. Należy się tego spodziewać?
– Jeżeli nie będziemy zachowywać zaleceń epidemicznych, czyli nosić maseczek w przestrzeni publicznej na terenach otwartych i w zamkniętych pomieszczeniach, jeżeli nie będziemy dezynfekować dłoni ani utrzymywać dystansu oraz nie ograniczymy kontaktów, to tak, czeka nas lockdown.
Ale co pokazują badania?
– Pokazują, że jeżeli 95 proc. społeczności korzysta w sposób poprawny z maseczek, przestrzega wszystkich zasad epidemicznych, to jesteśmy w stanie panować nad tempem przyrostu liczby osób zakażonych wirusem SARS-CoV-2.
Dla niektórych maska to jest nadal problem.
– To jest bardzo zła sytuacja. Jestem teraz na stażu badawczym w Institut de Recherche pour le Développement w Montpellier we Francji. Są dwie sprawy, których w tym całym nieszczęściu pandemicznym można pozazdrościć Francuzom. Pierwsza to dobrze zorganizowana informacja publiczna w radiu, telewizji, na plakatach. Ale też lekcje edukacyjne dla dzieci w szkołach o tym, jak przestrzegać zasad epidemicznych. I mimo że są we Francji osoby wątpiące w pandemię, jak wszędzie, to poprzez obostrzenia prawne dostosowują się do wytycznych. Sytuacja prawna jest postawiona jasno, są przepisy, które są egzekwowane.
(…)
Więcej – GN nr 46-47 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 46-47/2020:
- Felieton: Laptopy się skończyły
- Joe Biden 46. prezydentem USA
- Lockdown w oświacie. Cena za spóźnione reakcje rządzących?
- Nauczyciele na protestach. MEN straszy konsekwencjami, ZNP odpowiada: Nie damy się zastraszyć
- Kto otrzyma 500 zł na naukę zdalną? MEN zdradziło szczegóły projektu
- Dyscyplinarki w Sejmie. Opozycja obawia się prześladowania nauczycieli za poglądy
- MEN zachęca gminy do prywatyzacji małych szkół? Resort dzieli subwencję
- Naukowcy alarmują: Szkoły to również źródło rozprzestrzeniania wirusa. Niestety!
- Rok Tajnej Organizacji Nauczycielskiej
- Nauczycielka po covidzie: Szkoły od września powinny pracować hybrydowo
- „Jutro w szkole. Szkoła jutra”. Konferencja online Fundacji Orange
- Zdaniem nauczyciela. Rodzicielskie hospitacje
- Szkoła musi odgrywać ważną rolę w wychowaniu obywatelskim
- Złość mnie trzyma przy życiu
- Dyrektor LO: Zamiast pracować z domu, inwestujemy w sprzęt do nauczania hybrydowego
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (21). Uczenie uczenia się
- Awans zawodowy. Nauczyciele pytają, ekspert odpowiada. Kto pyta, nie błądzi
- Nauka jest ciekawa. Program Klub Młodego Odkrywcy ma już 18 lat
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku. Jak zostać mianowanym? Część II.
- Znamy zwycięzców XV Konkursu „Fizyczne Ścieżki”. Gratulujemy!
- Bliżej prawa. Casus. Umowa o pracę w szkole na preferencyjnych zasadach
- Bliżej prawa. Urlop uzupełniający, zaległy i bezpłatny w czasie pandemii