Od 9 listopada br. wszystkie szkoły przeszły na kształcenie zdalne (ale nie przedszkola). Czy dałoby się tego uniknąć, gdyby rządzący słuchali nauczycieli i pomogli zabezpieczyć oświatę przed skutkami drugiej fali pandemii?
Gdy premier Mateusz Morawiecki 4 listopada br. ogłaszał najnowsze plany na walkę z koronawirusem, trudno było oprzeć się wrażeniu, że pandemia wymknęła się rządzącym i służbie zdrowia spod kontroli. W tym dniu odnotowano prawie 25 tys. zachorowań i 373 ofiary śmiertelne w ciągu doby.
– Pandemia uderzyła w Polskę z niebywałą siłą – mówił Mateusz Morawiecki. – Listopad będzie jednym z najtrudniejszych miesięcy w pandemii – wieszczył.
Szef rządu przedstawił listę kolejnych obostrzeń. Najważniejsze dotknęły oświatę, która i tak funkcjonowała w warunkach „pełzającego lockdownu” – najpierw rząd skierował do zdalnej edukacji uczniów szkół średnich, krótko potem – także uczniów klas IV-VIII, teraz przed komputerami w swoich domach zasiadły także dzieci z klas I-III. Pierwotnie ministerstwo edukacji przewidywało, że uczniowie będą się uczyli w takim trybie tylko do 8 listopada br. Termin ten szybko wydłużono do 29 listopada.
(…)
Piotr Skura
Więcej – GN nr 46-47 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 46-47/2020:
- Felieton: Laptopy się skończyły
- Joe Biden 46. prezydentem USA
- Nauczyciele na protestach. MEN straszy konsekwencjami, ZNP odpowiada: Nie damy się zastraszyć
- Kto otrzyma 500 zł na naukę zdalną? MEN zdradziło szczegóły projektu
- Dyscyplinarki w Sejmie. Opozycja obawia się prześladowania nauczycieli za poglądy
- MEN zachęca gminy do prywatyzacji małych szkół? Resort dzieli subwencję
- Naukowcy alarmują: Szkoły to również źródło rozprzestrzeniania wirusa. Niestety!
- Mam wrażenie, że działania w Polsce są proponowane ad hoc. Brakuje strategii wyprzedzającej
- Rok Tajnej Organizacji Nauczycielskiej
- Nauczycielka po covidzie: Szkoły od września powinny pracować hybrydowo
- „Jutro w szkole. Szkoła jutra”. Konferencja online Fundacji Orange
- Zdaniem nauczyciela. Rodzicielskie hospitacje
- Szkoła musi odgrywać ważną rolę w wychowaniu obywatelskim
- Złość mnie trzyma przy życiu
- Dyrektor LO: Zamiast pracować z domu, inwestujemy w sprzęt do nauczania hybrydowego
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (21). Uczenie uczenia się
- Awans zawodowy. Nauczyciele pytają, ekspert odpowiada. Kto pyta, nie błądzi
- Nauka jest ciekawa. Program Klub Młodego Odkrywcy ma już 18 lat
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku. Jak zostać mianowanym? Część II.
- Znamy zwycięzców XV Konkursu „Fizyczne Ścieżki”. Gratulujemy!
- Bliżej prawa. Casus. Umowa o pracę w szkole na preferencyjnych zasadach
- Bliżej prawa. Urlop uzupełniający, zaległy i bezpłatny w czasie pandemii