W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?


Uważność (ang. mindfulness) to kluczowa umiejętność każdego, kto chce dobrze radzić sobie ze stresem, być w kontakcie ze swoimi emocjami, ale jednocześnie mieć je pod kontrolą. Jak ją rozwijać?

Pochodzącą z filozofii Wschodu technikę uważności wprowadził do zachodniej medycyny i psychoterapii dr Jon Kabat-Zin. W 1979 r. otworzył on w USA Klinikę Redukcji Stresu, do której trafiały osoby z najróżniejszymi poważnymi problemami natury somatycznej i psychicznej – od chronicznego bólu po depresję. Badania wykazały, że niezależnie od diagnozy pacjenta, zaledwie ośmiotygodniowy trening uważności powodował zmniejszenie odczuwalności objawów psychicznych i fizycznych o prawie 30 proc. Od tamtego czasu pogłębiono badania nad uważnością, stwierdzając, że nie tylko pomaga ona w poprawie zdrowia psychicznego czy fizycznego, redukuje stres, ale też jest bardzo pomocna w skutecznym uczeniu się. Na łamach Głosu Nauczycielskiego podejmowaliśmy ten temat niejednokrotnie – jest on cały czas ważny i aktualny.

(…)



Magdalena Goetz, psycholożka

Więcej  – GN nr 46-47 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 46-47/2020:
Opis całego numeru: Nr 46-47 z 11-18 listopada 2020
Wydanie elektroniczne Głosu Nauczycielskiego można czytać na stronie ewydanie.glos.pl lub w aplikacji mobilnej na smartfon i tablet "Publico24 Newsstand" (dział "Wydarzenia i Opinie"), którą można pobrać tutaj: