Nauczanie dzieci tego, jak uczyć się efektywnie, powinno obejmować również rozwijanie krytycznego dystansu do fałszywych obietnic oraz poznawczych iluzji, jakim łatwo może ulegać umysł w procesie uczenia się
W poprzednim odcinku pokazałem, jak niewiele wnosi hasło „edukacja na bazie neuroplastyczności”. To, co jest pożyteczną drogą w nauczaniu, alternatywą dla poszukiwania neuroedukacyjnych nowinek, jest postępowanie zgodnie z wynikami badań procesów uczenia się.
Na efekty nauczania składają się nie tylko metody, których efektywność potwierdziły wyniki badań edukacyjnych, nie tylko indywidualne możliwości dziecka i jego motywacja, ale również przekazana uczniowi/uczennicy wiedza na temat tego, jak się uczyć. Skoncentruję się tu na zasadach ćwiczenia, roli snu i fałszywych przekonań.
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Więcej – GN nr 46-47 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 46-47/2020:
- Felieton: Laptopy się skończyły
- Joe Biden 46. prezydentem USA
- Lockdown w oświacie. Cena za spóźnione reakcje rządzących?
- Nauczyciele na protestach. MEN straszy konsekwencjami, ZNP odpowiada: Nie damy się zastraszyć
- Kto otrzyma 500 zł na naukę zdalną? MEN zdradziło szczegóły projektu
- Dyscyplinarki w Sejmie. Opozycja obawia się prześladowania nauczycieli za poglądy
- MEN zachęca gminy do prywatyzacji małych szkół? Resort dzieli subwencję
- Naukowcy alarmują: Szkoły to również źródło rozprzestrzeniania wirusa. Niestety!
- Mam wrażenie, że działania w Polsce są proponowane ad hoc. Brakuje strategii wyprzedzającej
- Rok Tajnej Organizacji Nauczycielskiej
- Nauczycielka po covidzie: Szkoły od września powinny pracować hybrydowo
- „Jutro w szkole. Szkoła jutra”. Konferencja online Fundacji Orange
- Zdaniem nauczyciela. Rodzicielskie hospitacje
- Szkoła musi odgrywać ważną rolę w wychowaniu obywatelskim
- Złość mnie trzyma przy życiu
- Dyrektor LO: Zamiast pracować z domu, inwestujemy w sprzęt do nauczania hybrydowego
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Awans zawodowy. Nauczyciele pytają, ekspert odpowiada. Kto pyta, nie błądzi
- Nauka jest ciekawa. Program Klub Młodego Odkrywcy ma już 18 lat
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku. Jak zostać mianowanym? Część II.
- Znamy zwycięzców XV Konkursu „Fizyczne Ścieżki”. Gratulujemy!
- Bliżej prawa. Casus. Umowa o pracę w szkole na preferencyjnych zasadach
- Bliżej prawa. Urlop uzupełniający, zaległy i bezpłatny w czasie pandemii