Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (21). Uczenie uczenia się


Nauczanie dzieci tego, jak uczyć się efektywnie, powinno obejmować również rozwijanie krytycznego dystansu do fałszywych obietnic oraz poznawczych iluzji, jakim łatwo może ulegać umysł w procesie uczenia się

W poprzednim odcinku pokazałem, jak niewiele wnosi hasło „edukacja na bazie neuroplastyczności”. To, co jest pożyteczną drogą w nauczaniu, alternatywą dla poszukiwania neuroedukacyjnych nowinek, jest postępowanie zgodnie z wynikami badań procesów uczenia się.

Na efekty nauczania składają się nie tylko metody, których efektywność potwierdziły wyniki badań edukacyjnych, nie tylko indywidualne możliwości dziecka i jego motywacja, ale również przekazana uczniowi/uczennicy wiedza na temat tego, jak się uczyć. Skoncentruję się tu na zasadach ćwiczenia, roli snu i fałszywych przekonań.

(…)



Tomasz Garstka, psycholog

Więcej  – GN nr 46-47 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 46-47/2020: