Jakość pracy szkoły, w tym nauczania, zostanie oceniona nie w ramach ewaluacji, ale w wyniku kontroli przeprowadzonej przez kuratorów. Ewaluacja zewnętrzna i ewaluacja wewnętrzna po 12 latach przechodzą do historii
Zmiana jest kluczowa. Od 4 września br. jakość pracy szkół jest oceniana na nowych zasadach. Resort Przemysława Czarnka zlikwidował bowiem wszystkie formy ewaluacji – zewnętrzną, wewnętrzną, całościową i problemową. W zamian rozbudowana została kontrola ze strony kuratorium oświaty. W życie weszła nowelizacja rozporządzenia MEiN w sprawie nadzoru pedagogicznego*.
Obecnie kuratorium może dokonać kontroli w szkole w celu „oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki”.
Zgodnie z decyzjami ministra edukacji kuratorzy mogą kontrolować również „przebieg procesów kształcenia i wychowania w szkole lub placówce” oraz „efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówek”.
Nadzór znacząco rozszerzony
Nowe przepisy znacząco więc rozszerzą możliwości nadzoru kuratora nad szkołami, a jednocześnie ograniczą uprawnienia dyrektorów.
Wszystkie dotychczasowe formy ewaluacji po prostu z rozporządzenia wykreślono. Ewaluacja zewnętrzna, choć też przeprowadzana przez nadzór pedagogiczny, znacząco różniła się od zwykłej kontroli. Wymagała ona zebrania i przeanalizowania wszystkich informacji o działaniach szkoły, opisania działań szkoły oraz przygotowania raportu. O ewaluacji należało zawiadomić szkołę co najmniej 30 dni wcześniej, a o jej zakresie i harmonogramie powiadomić nauczycieli podczas zebrania rady pedagogicznej.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 37, także w formie e-wydania)
Pozostałe artykuły w numerze 37/2021:
- Pełnym głosem. Szkolna bieda, niekończąca się historia
 - Felieton: Uwaga, przepaść
 - MZ zaniepokojone rozwojem pandemii. Apel do rodziców o szczepienie dzieci
 - Katarzyna Hall: Obecne kierownictwo ministerstwa edukacji dąży do centralizacji oświaty Powrót do przeszłości
 - Ekspert dla Głosu: Kontrola nie zastąpi ewaluacji
 - Potrzebujesz papieru lub pomocy do prowadzenia lekcji? Kup je sobie sam
 - Czy strajk przeszkodził w realizacji podstawy programowej? NIK to sprawdziła
 - Zdalna edukacja była możliwa tylko dzięki poświęceniu nauczycieli. Ministerstwo dało plamę
 - Czerwona ekierka, symbol #Wolnej Szkoły, podbija media społecznościowe. To wyraz buntu przeciwko polityce Czarnka
 - Felieton. Dlaczego odchodzą poloniści?
 - Ewaluację zewnętrzną stosuje 31 systemów edukacji w Europie i ma ona niewiele wspólnego ze zwykłą kontrolą
 - Ekspert z ICM: Tylko groza sytuacji przekona do szczepień osoby wahające się
 - Badanie. Co utrudnia uczniom powrót do szkoły po wielu miesiącach zdalnej edukacji
 - Wywiad. Klasopracownia ma na nas wszystkich wręcz terapeutyczny zbawienny wpływ
 - Poradnik. Tyfloterapia w praktyce nauczyciela wspomagającego. Czytanie orzeczeń, warsztat pracy i plan działania
 - Awans zawodowy. Nauczyciel kontraktowy rozpoczyna staż Jak zostać mianowanym?
 - Kolejne medale w bogatej kolekcji niezwykłej sportsmenki z Wałcza
 - Bliżej prawa. Casus. Realizowanie świadczeń w przypadku rozwiązania stosunku pracy. Definitywne rozliczanie należności
 - Bliżej prawa. Kadry w oświacie. Zatrudniamy nauczyciela wspomagającego
 - Bliżej prawa. Składniki wynagrodzenia nauczycielskiego. Całkowite i zasadnicze