Ewaluacja to powszechna na naszym kontynencie metoda badania jakości kształcenia w szkołach i placówkach oświatowych. Z tego narzędzia nie korzystają jedynie Finlandia, Norwegia, Chorwacja, Grecja i Bułgaria
W Finlandii władze lokalne mogą przeprowadzać ewaluację zewnętrzną, gdy dostrzegą taką potrzebę. W Norwegii ewaluacji zewnętrznej poddaje się natomiast nie tyle szkoły, ile lokalne organy nadzorujące placówki oświatowe pod kątem tego, czy przestrzegają prawo oświatowe – czy dzieci mają równy dostęp do edukacji bez względu na płeć, pochodzenie społeczne i kulturowe oraz miejsce zamieszkania.
W 27 z 31 systemów edukacji za ewaluację zewnętrzną odpowiada ogólnokrajowa jednostka, najczęściej nosząca nazwę „inspektorat”. W niektórych jednak – tak jest m.in. Estonii i Austrii – nadzór państwa nad szkołami sprawują regionalne inspektoraty (kuratoria).
Co może ewaluator
W większości przypadków ewaluacja zewnętrzna sprawdza sposób zarządzania placówką, osiągnięcia uczniów, jakość pracy dydaktycznej i przestrzeganie prawa oświatowego. W większości krajów zasady przeprowadzania ewaluacji określają władze centralne. W niektórych (np. Estonii, Słowenii i Turcji) bada się jedynie przestrzeganie prawa, a we Wspólnocie Francuskiej w Belgii – poziom nauczania. Francja sprawdza jakość pracy poszczególnych pracowników szkoły, brak jest natomiast ewaluacji samej szkoły. W Belgii praca ewaluatorów koncentruje się przede wszystkim na jakości kształcenia realizowanego przez poszczególnych nauczycieli oraz zespołach pedagogicznych nauczających danego przedmiotu w szkołach. Dania pozostawia sprawę kryteriów stosowanych przy ewaluacji poszczególnym gminom, władze centralne jedynie wspierają samorząd. Na Słowacji państwowy inspektorat bada tylko kwestie związane z kształceniem, a samorząd jest odpowiedzialny za audyt finansowy.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 37, także w formie e-wydania)
Pozostałe artykuły w numerze 37/2021:
- Pełnym głosem. Szkolna bieda, niekończąca się historia
- Felieton: Uwaga, przepaść
- MZ zaniepokojone rozwojem pandemii. Apel do rodziców o szczepienie dzieci
- Katarzyna Hall: Obecne kierownictwo ministerstwa edukacji dąży do centralizacji oświaty Powrót do przeszłości
- Ewaluacje przechodzą do historii. MEiN zastąpiło je kontrolami kuratoriów
- Ekspert dla Głosu: Kontrola nie zastąpi ewaluacji
- Potrzebujesz papieru lub pomocy do prowadzenia lekcji? Kup je sobie sam
- Czy strajk przeszkodził w realizacji podstawy programowej? NIK to sprawdziła
- Zdalna edukacja była możliwa tylko dzięki poświęceniu nauczycieli. Ministerstwo dało plamę
- Czerwona ekierka, symbol #Wolnej Szkoły, podbija media społecznościowe. To wyraz buntu przeciwko polityce Czarnka
- Felieton. Dlaczego odchodzą poloniści?
- Ekspert z ICM: Tylko groza sytuacji przekona do szczepień osoby wahające się
- Badanie. Co utrudnia uczniom powrót do szkoły po wielu miesiącach zdalnej edukacji
- Wywiad. Klasopracownia ma na nas wszystkich wręcz terapeutyczny zbawienny wpływ
- Poradnik. Tyfloterapia w praktyce nauczyciela wspomagającego. Czytanie orzeczeń, warsztat pracy i plan działania
- Awans zawodowy. Nauczyciel kontraktowy rozpoczyna staż Jak zostać mianowanym?
- Kolejne medale w bogatej kolekcji niezwykłej sportsmenki z Wałcza
- Bliżej prawa. Casus. Realizowanie świadczeń w przypadku rozwiązania stosunku pracy. Definitywne rozliczanie należności
- Bliżej prawa. Kadry w oświacie. Zatrudniamy nauczyciela wspomagającego
- Bliżej prawa. Składniki wynagrodzenia nauczycielskiego. Całkowite i zasadnicze