W jednej ze szkół skontrolowanych przez NIK podstawowy sprzęt biurowy, podręczniki i pomoce dydaktyczne nauczyciele musieli kupować sobie sami. Kiedy chcieli przeprowadzić sprawdzian, kupowali papier do ksero
Raport Najwyższej Izby Kontroli dotyczący organizacji pracy nauczycieli w szkołach publicznych wywołał prawdziwą burzę*. Niektóre wnioski z raportu przedstawiliśmy w poprzednim numerze Głosu (patrz: „Chcesz uczyć? Płacisz”, GN nr 36 z 8 września br.). Pisaliśmy m.in. o tym, że 3/4 nauczycieli uczestniczących w badaniu pracuje w wymiarze godzin przekraczającym pensum, że w przydzielaniu ponadwymiarówek wykryto znaczne nieprawidłowości, że część szkół nie płaci nauczycielom za prowadzenie kół zainteresowań czy za zajęcia psychologiczno-pedagogiczne. Ale to nie wszystko – z raportu NIK wyłania się smutny obraz warunków pracy nauczycieli.
Kontrolerzy potwierdzili to, o czym nauczyciele mówią od lat – że działalność szkół w dużej mierze jest finansowana przez ich pracowników. NIK podczas kontroli stwierdziła przypadki m.in. braku dostępu nauczycieli do materiałów biurowych, podręczników oraz pomocy dydaktycznych. „Nauczyciele dokonywali zakupów na własny koszt lub korzystali z pakietów przekazanych przez wydawnictwa” – czytamy w raporcie.
Autorzy raportu pokazali to na przykładzie jednej ze szkół w Kraśniku, gdzie nauczyciele nie mogli nieodpłatnie i swobodnie korzystać z papieru do drukowania lub kserowania materiałów niezbędnych do przeprowadzenia lekcji i sprawdzianów.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 37, także w formie e-wydania)
Pozostałe artykuły w numerze 37/2021:
- Pełnym głosem. Szkolna bieda, niekończąca się historia
- Felieton: Uwaga, przepaść
- MZ zaniepokojone rozwojem pandemii. Apel do rodziców o szczepienie dzieci
- Katarzyna Hall: Obecne kierownictwo ministerstwa edukacji dąży do centralizacji oświaty Powrót do przeszłości
- Ewaluacje przechodzą do historii. MEiN zastąpiło je kontrolami kuratoriów
- Ekspert dla Głosu: Kontrola nie zastąpi ewaluacji
- Czy strajk przeszkodził w realizacji podstawy programowej? NIK to sprawdziła
- Zdalna edukacja była możliwa tylko dzięki poświęceniu nauczycieli. Ministerstwo dało plamę
- Czerwona ekierka, symbol #Wolnej Szkoły, podbija media społecznościowe. To wyraz buntu przeciwko polityce Czarnka
- Felieton. Dlaczego odchodzą poloniści?
- Ewaluację zewnętrzną stosuje 31 systemów edukacji w Europie i ma ona niewiele wspólnego ze zwykłą kontrolą
- Ekspert z ICM: Tylko groza sytuacji przekona do szczepień osoby wahające się
- Badanie. Co utrudnia uczniom powrót do szkoły po wielu miesiącach zdalnej edukacji
- Wywiad. Klasopracownia ma na nas wszystkich wręcz terapeutyczny zbawienny wpływ
- Poradnik. Tyfloterapia w praktyce nauczyciela wspomagającego. Czytanie orzeczeń, warsztat pracy i plan działania
- Awans zawodowy. Nauczyciel kontraktowy rozpoczyna staż Jak zostać mianowanym?
- Kolejne medale w bogatej kolekcji niezwykłej sportsmenki z Wałcza
- Bliżej prawa. Casus. Realizowanie świadczeń w przypadku rozwiązania stosunku pracy. Definitywne rozliczanie należności
- Bliżej prawa. Kadry w oświacie. Zatrudniamy nauczyciela wspomagającego
- Bliżej prawa. Składniki wynagrodzenia nauczycielskiego. Całkowite i zasadnicze