Dr hab. Grzegorz Mazurkiewicz* z Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego:
– Ewaluacja w oświacie dała szansę na autentyczną decentralizację procesu podejmowania decyzji i na dzielenie się władzą. System, który proponowaliśmy, dawał dyrektorom i nauczycielom możliwość decydowania o tym, co i jak chcą robić w szkole. Chcieliśmy, aby ewaluacja zewnętrzna dawała informacje o polskiej oświacie, natomiast ewaluacja wewnętrzna była zaproszeniem do wzięcia odpowiedzialności za szkołę w duchu autonomii i wolności.
Ewaluacja otworzyła drzwi wszystkim osobom związanym ze szkołą do wygłoszenia swego zdania. Nigdy wcześniej nie mieliśmy tak szerokiej partycypacji w dyskusjach o szkole. Ewaluacja dała głos nauczycielom i nauczycielkom, uczniom i uczennicom, pracownikom niepedagogicznym, rodzicom, zapraszani do rozmów o szkole byli także partnerzy szkoły. Byłem tego świadkiem, kiedy obserwowałem wywiady grupowe, w których brali udział liderzy lokalnej społeczności, samorządowcy, policjanci, księża, szefowie ważnych biznesów, pracownicy systemu doskonalenia i wsparcia, którzy dyskutowali o przeszłości i przyszłości szkół. Widziałem i czułem tę energię. Oczywiście mówię tu o czasach do 2015 r. Ta triada profesjonalizm – autonomia/wolność/władza – partycypacja tworzyła wartość tego, co się działo.
(…)
*Dr hab. Grzegorz Mazurkiewicz – ekspert w zakresie socjologii edukacji i zarządzania oświatą, jeden ze współautorów zmian w polskim systemie
nadzoru pedagogicznego, polegających na wprowadzeniu ewaluacji
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 37, także w formie e-wydania)
Pozostałe artykuły w numerze 37/2021:
- Pełnym głosem. Szkolna bieda, niekończąca się historia
- Felieton: Uwaga, przepaść
- MZ zaniepokojone rozwojem pandemii. Apel do rodziców o szczepienie dzieci
- Katarzyna Hall: Obecne kierownictwo ministerstwa edukacji dąży do centralizacji oświaty Powrót do przeszłości
- Ewaluacje przechodzą do historii. MEiN zastąpiło je kontrolami kuratoriów
- Potrzebujesz papieru lub pomocy do prowadzenia lekcji? Kup je sobie sam
- Czy strajk przeszkodził w realizacji podstawy programowej? NIK to sprawdziła
- Zdalna edukacja była możliwa tylko dzięki poświęceniu nauczycieli. Ministerstwo dało plamę
- Czerwona ekierka, symbol #Wolnej Szkoły, podbija media społecznościowe. To wyraz buntu przeciwko polityce Czarnka
- Felieton. Dlaczego odchodzą poloniści?
- Ewaluację zewnętrzną stosuje 31 systemów edukacji w Europie i ma ona niewiele wspólnego ze zwykłą kontrolą
- Ekspert z ICM: Tylko groza sytuacji przekona do szczepień osoby wahające się
- Badanie. Co utrudnia uczniom powrót do szkoły po wielu miesiącach zdalnej edukacji
- Wywiad. Klasopracownia ma na nas wszystkich wręcz terapeutyczny zbawienny wpływ
- Poradnik. Tyfloterapia w praktyce nauczyciela wspomagającego. Czytanie orzeczeń, warsztat pracy i plan działania
- Awans zawodowy. Nauczyciel kontraktowy rozpoczyna staż Jak zostać mianowanym?
- Kolejne medale w bogatej kolekcji niezwykłej sportsmenki z Wałcza
- Bliżej prawa. Casus. Realizowanie świadczeń w przypadku rozwiązania stosunku pracy. Definitywne rozliczanie należności
- Bliżej prawa. Kadry w oświacie. Zatrudniamy nauczyciela wspomagającego
- Bliżej prawa. Składniki wynagrodzenia nauczycielskiego. Całkowite i zasadnicze