W naszej pracy coraz częściej spotykamy uczniów z orzeczeniami a wśród nich coraz więcej jest tych z informacją o słabowidzeniu. Nauczyciel wspomagający ma pomagać również „takiemu” dziecku. Pytanie: jak?
Podczas studiów u wielu z nas być może pojawił się przedmiot tyflopedagogika, jednak zwykle mała liczba godzin nie pozwoliła na poszerzenie wiedzy w sposób zadawalający. Stąd myśl, aby podzielić się z państwem swoim doświadczeniem i zaproponować kilka sugestii dotyczących pracy tyflopedagoga.
Podczas zapoznawania się z orzeczeniem patrzymy zazwyczaj trochę z lękiem na pojawiającą się niepełnosprawność, jaką jest „słabowidzenie”. Zastanawiamy się co mamy zrobić i pierwsza myśl to często… odesłać ucznia do okulisty. Dopiero wczytując się w treść dokumentu udaje nam się zauważyć w zaleceniach informacje, by tablica była na wprost i zapewnione jasne światło w pomieszczeniu. I na tym koniec? Nie, to dopiero początek.
Rozmowa z rodzicami
W swojej praktyce, nauczyciela wspomagającego a zarazem tyfloterapeuty zawsze na początku września staram się uzyskać jak najwięcej informacji na temat ucznia, którego mam prowadzić. Nie zatrzymuję się na samym orzeczeniu. Oczywiście jest ono ważne, ale nie ograniczajmy się tylko do tego dokumentu.
(…)
Małgorzata Machej
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 37, także w formie e-wydania)
Pozostałe artykuły w numerze 37/2021:
- Pełnym głosem. Szkolna bieda, niekończąca się historia
- Felieton: Uwaga, przepaść
- MZ zaniepokojone rozwojem pandemii. Apel do rodziców o szczepienie dzieci
- Katarzyna Hall: Obecne kierownictwo ministerstwa edukacji dąży do centralizacji oświaty Powrót do przeszłości
- Ewaluacje przechodzą do historii. MEiN zastąpiło je kontrolami kuratoriów
- Ekspert dla Głosu: Kontrola nie zastąpi ewaluacji
- Potrzebujesz papieru lub pomocy do prowadzenia lekcji? Kup je sobie sam
- Czy strajk przeszkodził w realizacji podstawy programowej? NIK to sprawdziła
- Zdalna edukacja była możliwa tylko dzięki poświęceniu nauczycieli. Ministerstwo dało plamę
- Czerwona ekierka, symbol #Wolnej Szkoły, podbija media społecznościowe. To wyraz buntu przeciwko polityce Czarnka
- Felieton. Dlaczego odchodzą poloniści?
- Ewaluację zewnętrzną stosuje 31 systemów edukacji w Europie i ma ona niewiele wspólnego ze zwykłą kontrolą
- Ekspert z ICM: Tylko groza sytuacji przekona do szczepień osoby wahające się
- Badanie. Co utrudnia uczniom powrót do szkoły po wielu miesiącach zdalnej edukacji
- Wywiad. Klasopracownia ma na nas wszystkich wręcz terapeutyczny zbawienny wpływ
- Awans zawodowy. Nauczyciel kontraktowy rozpoczyna staż Jak zostać mianowanym?
- Kolejne medale w bogatej kolekcji niezwykłej sportsmenki z Wałcza
- Bliżej prawa. Casus. Realizowanie świadczeń w przypadku rozwiązania stosunku pracy. Definitywne rozliczanie należności
- Bliżej prawa. Kadry w oświacie. Zatrudniamy nauczyciela wspomagającego
- Bliżej prawa. Składniki wynagrodzenia nauczycielskiego. Całkowite i zasadnicze