Z Dariuszem Kulmą, matematykiem, autorem książek matematycznych, Nauczycielem Roku 2008, rozmawia Jarosław Karpiński
Wielkimi krokami zbliżają się egzaminy maturalne, ale wielkimi krokami zbliża się też kulminacja trzeciej fali pandemii koronawirusa i nie wiadomo, czy tegoroczni maturzyści do maja wrócą w ogóle do szkół. Przypomnijmy, że uczą się zdalnie od 24 października. Czy są przygotowani do egzaminu?
– Nie są. Realizacja podstawy programowej idzie dużo wolniej niż normalnie. Dlatego uważam, że każdy dodatkowy tydzień czy miesiąc nauki mógłby uratować wyniki tegorocznych matur. Tym bardziej że egzamin ósmoklasisty został przesunięty. Zdaję sobie sprawę, że na przesunięcie terminu matur jest już późno, ale w zeszłym roku szkolnym udało się przesunąć terminy. Nie ma też raczej szans, by maturzyści szybko wrócili do nauki stacjonarnej. Za chwilę pojawią się kolejne obostrzenia, potem kolejne. Cały materiał podstawy programowej jest trudny do opanowania nawet dla uczniów, którym matematyka nie sprawia problemów. Średnio po miesiącu nauki z moimi uczniami mam tydzień opóźnienia w realizacji materiału. Zresztą edukacja zdalna nie wszędzie jeszcze działa dobrze. Co nie oznacza, że nie może być skuteczna. Pojawiają się jednak zaległości, których wielu maturzystom pewnie nie uda się nadrobić.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 9-10 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 9-10/2021:
- Pełnym głosem. Włączyć stop. Pięć powodów
- Felieton. Studniówka na Piotrkowskiej
- Chaos w szczepieniach nauczycieli. Rządowi eksperci chcą je wstrzymać
- Na Warmii i Mazurach klasy I-III wracają do e-nauki. Inne regiony na celowniku
- Włączanie totalne. Kolejna antyreforma na horyzoncie. ZNP: Skutki mogą być katastrofalne
- Związek daje gwarancję, że nie zostaniesz sam czy sama z problemami
- Felieton. Zebranie z wychowawcą online
- ZNP domaga się 10-proc. podwyżki, zamiast zamrożenia wynagrodzeń w 2021 r.
- OGŁOSZENIE. Co oferują Pracownicze Plany Kapitałowe i dlaczego oszczędzanie w nich po prostu się opłaca?
- Zdalne nauczanie pokazuje jakość relacji między uczniem a nauczycielem i grupą
- Eksperci: Edukacja zdalna mało skuteczna. Pilnie potrzebne programy naprawcze
- Kiedyś PiS protestowało, gdy likwidowano szkoły. Dziś rządzącym to nie przeszkadza…
- Immunolog: Uczestniczymy w wielkim wyścigu – szczepmy się!
- Jesteśmy „specjalni”, bo tu pracują specjaliści, innymi metodami, technikami, inne mamy podejście
- Integracja działa na innej zasadzie niż włączanie ucznia niepełnosprawnego do klasy ogólnodostępnej
- Latowicz. Skonfliktowana z nauczycielami dyrektor pakuje walizki
- Specjalista: Objawy poszczepienne mogą przypominać COVID-19. To naturalne zjawisko
- Galaktyka Kobiet – wydarzenie online, 8 marca, godz.18
- SIP-owiec pracuje społecznie, ale jego praca wymaga dużego poświęcenia i pochłania wiele czasu
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (4). C – Celowa praktyka drogą do biegłości
- Przyniosłam covid ze szkoły do domu. Dlatego postanowiłam, że zaszczepię się każdą szczepionką
- Felieton.Widmo dyscyplinarki
- Po miesiącach zdalnej edukacji pojawiają się problemy zdrowotne, już słychać o kłopotach ze wzrokiem czy kręgosłupem
- Awans zawodowy. Dyrektor na awansowej ścieżce
- Casus. Mianowanie i stopień specjalizacji z mocy prawa
- Pytania do eksperta. Łączenie urlopu z pracą