Z Magdaleną Szajner, wicedyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Łasku, rozmawia Halina Drachal
Czy zna Pani ministerialny dokument „Edukacja dla wszystkich”?
– Tak, projekt jest bardzo ambitny, pytanie, czy możliwy do zrealizowania.
Czy dziś w Polsce jakaś grupa dzieci lub młodzieży jest systemowo wykluczona z edukacji? Taka sugestia pojawia się w tytule dokumentu MEiN…
– Uważam, że nie ma wykluczonych, nawet bardzo małe dzieci, u których wykryto nieprawidłowości rozwojowe, są objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, a edukacja może trwać do 25. roku życia.
W SOSW macie uczniów z niemal pełnym spektrum niepełnosprawności.
– Tak, od uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, po znaczny. Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim także nie są wykluczone, im zapewniamy zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze. Jeśli dziecko jest w stanie przebywać w ośrodku, ma zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze w grupie, jeśli nie jest, wówczas nasi terapeuci chodzą do niego do domu na zajęcia indywidualne. Są też dzieci ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera, a także liczna grupa uczniów z wieloraką niepełnosprawnością, tzw. sprzężeniami. Mamy dwa oddziały tylko samych uczniów, u których wystąpił autyzm plus niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym oraz ruchowa.
(…)
Więcej – GN nr 9-10 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 9-10/2021:
- Pełnym głosem. Włączyć stop. Pięć powodów
- Felieton. Studniówka na Piotrkowskiej
- Chaos w szczepieniach nauczycieli. Rządowi eksperci chcą je wstrzymać
- Na Warmii i Mazurach klasy I-III wracają do e-nauki. Inne regiony na celowniku
- Włączanie totalne. Kolejna antyreforma na horyzoncie. ZNP: Skutki mogą być katastrofalne
- Związek daje gwarancję, że nie zostaniesz sam czy sama z problemami
- Felieton. Zebranie z wychowawcą online
- ZNP domaga się 10-proc. podwyżki, zamiast zamrożenia wynagrodzeń w 2021 r.
- OGŁOSZENIE. Co oferują Pracownicze Plany Kapitałowe i dlaczego oszczędzanie w nich po prostu się opłaca?
- Zdalne nauczanie pokazuje jakość relacji między uczniem a nauczycielem i grupą
- Eksperci: Edukacja zdalna mało skuteczna. Pilnie potrzebne programy naprawcze
- Kiedyś PiS protestowało, gdy likwidowano szkoły. Dziś rządzącym to nie przeszkadza…
- Immunolog: Uczestniczymy w wielkim wyścigu – szczepmy się!
- Integracja działa na innej zasadzie niż włączanie ucznia niepełnosprawnego do klasy ogólnodostępnej
- Latowicz. Skonfliktowana z nauczycielami dyrektor pakuje walizki
- Specjalista: Objawy poszczepienne mogą przypominać COVID-19. To naturalne zjawisko
- Galaktyka Kobiet – wydarzenie online, 8 marca, godz.18
- SIP-owiec pracuje społecznie, ale jego praca wymaga dużego poświęcenia i pochłania wiele czasu
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (4). C – Celowa praktyka drogą do biegłości
- Przyniosłam covid ze szkoły do domu. Dlatego postanowiłam, że zaszczepię się każdą szczepionką
- Każdy dodatkowy tydzień czy miesiąc nauki mógłby uratować wyniki tegorocznych matur
- Felieton.Widmo dyscyplinarki
- Po miesiącach zdalnej edukacji pojawiają się problemy zdrowotne, już słychać o kłopotach ze wzrokiem czy kręgosłupem
- Awans zawodowy. Dyrektor na awansowej ścieżce
- Casus. Mianowanie i stopień specjalizacji z mocy prawa
- Pytania do eksperta. Łączenie urlopu z pracą