Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (4). C – Celowa praktyka drogą do biegłości


„Trening czyni mistrza”, jak mówi popularne powiedzenie. Na czym jednak ma to polegać, by uczynić ucznia lub uczennicę biegłymi w jakiejś dziedzinie? Jedna ze znanych wskazówek mówi o powtarzaniu

Treningiem tym może więc być wielokrotne czytanie jakiegoś materiału w celu opanowania wymaganej wiedzy albo wielokrotne ćwiczenie, które ma umożliwić trwałe wykształcenie jakiejś umiejętności. Czy to wystarczy uczniom i uczennicom na drodze stawania się ekspertami i ekspertkami?

 

Przeuczenie

Wyniki pierwszych badań nad uczeniem się prowadzone w latach 20. XX w. pokazały, że przeuczenie (ang. overlearning), czyli powtarzanie materiału mimo opanowania go w 100 proc., pozwala na lepsze przypominanie sobie informacji niż tradycyjne uczenie się aż do osiągnięcia 100 proc. znajomości danego tematu (por. Weiten, 2009). Dobra rada dla uczniów i uczennic brzmi: jeśli chcą osiągnąć dobry wynik na zbliżającym się sprawdzianie, powinni powtarzać nawet ten materiał, który wydaje się już dobrze opanowany.

Weźmy jednak pod uwagę wyniki najnowszych badań! Okazuje się, że efekt przeuczenia utrzymuje się przez… około tygodnia, a następnie jego działanie zaczyna powoli zanikać (Rohrer, 2005). Zatem można wykorzystać ten efekt przed sprawdzianem w celu podwyższenia wyników, lecz nie ma co liczyć, że stosując tego rodzaju zabieg, można sobie przyswoić potrzebne informacje lub opanować umiejętności długoterminowo (a tak do dzisiaj twierdzą niektórzy nauczyciele i autorzy przewodników metodycznych).



(…)

 

Tomasz Garstka

psycholog

 

Cały tekst – GN nr 9-10 (e-wydanie)

 



Pozostałe artykuły w numerze 9-10/2021: