Edukacja włączająca nie jest ideą nową czy nieznaną w polskiej szkole. Ani tym bardziej czymś, co mogłoby wywoływać protesty. „Edukacja włączająca” w wydaniu promowanym przez MEiN ma wszelkie szanse stać się karykaturą tej idei.
Nowej reformie projektowanej przez resort towarzyszy chwytliwe hasło „Edukacja dla wszystkich”. Niestety, hasło bałamutne, bo zawiera się w nim oskarżenie pod adresem polskich szkół i nauczycieli, że obecnie kogokolwiek wykluczają z systemu edukacji. Szczególnie mocno ta „Edukacja dla wszystkich” oskarża szkoły specjalne i poradnie, bo to one mają podlegać najdalej idącym przekształceniom w ramach tej reformy.
Zaraz, zaraz, wróć! Jakiej reformy? Czyż sposób, w jaki resort przygotowuje kolejną radykalną zmianę w systemie, czegoś nam nie przypomina? Zmianę forsowaną nieodpowiedzialnie, bez szerokich konsultacji i bez zabezpieczenia odpowiednich pieniędzy na realizację zwykło się nazywać deformą, a nie reformą.
(…)
Jakub Rzekanowski
Więcej – GN nr 9-10 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 9-10/2021:
- Felieton. Studniówka na Piotrkowskiej
- Chaos w szczepieniach nauczycieli. Rządowi eksperci chcą je wstrzymać
- Na Warmii i Mazurach klasy I-III wracają do e-nauki. Inne regiony na celowniku
- Włączanie totalne. Kolejna antyreforma na horyzoncie. ZNP: Skutki mogą być katastrofalne
- Związek daje gwarancję, że nie zostaniesz sam czy sama z problemami
- Felieton. Zebranie z wychowawcą online
- ZNP domaga się 10-proc. podwyżki, zamiast zamrożenia wynagrodzeń w 2021 r.
- OGŁOSZENIE. Co oferują Pracownicze Plany Kapitałowe i dlaczego oszczędzanie w nich po prostu się opłaca?
- Zdalne nauczanie pokazuje jakość relacji między uczniem a nauczycielem i grupą
- Eksperci: Edukacja zdalna mało skuteczna. Pilnie potrzebne programy naprawcze
- Kiedyś PiS protestowało, gdy likwidowano szkoły. Dziś rządzącym to nie przeszkadza…
- Immunolog: Uczestniczymy w wielkim wyścigu – szczepmy się!
- Jesteśmy „specjalni”, bo tu pracują specjaliści, innymi metodami, technikami, inne mamy podejście
- Integracja działa na innej zasadzie niż włączanie ucznia niepełnosprawnego do klasy ogólnodostępnej
- Latowicz. Skonfliktowana z nauczycielami dyrektor pakuje walizki
- Specjalista: Objawy poszczepienne mogą przypominać COVID-19. To naturalne zjawisko
- Galaktyka Kobiet – wydarzenie online, 8 marca, godz.18
- SIP-owiec pracuje społecznie, ale jego praca wymaga dużego poświęcenia i pochłania wiele czasu
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (4). C – Celowa praktyka drogą do biegłości
- Przyniosłam covid ze szkoły do domu. Dlatego postanowiłam, że zaszczepię się każdą szczepionką
- Każdy dodatkowy tydzień czy miesiąc nauki mógłby uratować wyniki tegorocznych matur
- Felieton.Widmo dyscyplinarki
- Po miesiącach zdalnej edukacji pojawiają się problemy zdrowotne, już słychać o kłopotach ze wzrokiem czy kręgosłupem
- Awans zawodowy. Dyrektor na awansowej ścieżce
- Casus. Mianowanie i stopień specjalizacji z mocy prawa
- Pytania do eksperta. Łączenie urlopu z pracą