Trzeba wstrzymać prace nad zmianami w edukacji włączającej – wzywa Związek. ZNP przestrzega przed kolejną nieodpowiedzialną reformą w oświacie. MEiN próbuje uspokajać, ale… mało przekonująco
Jeszcze w ubiegłym roku MEiN opublikowało obszerny dokument „Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się”.
Dokument zakłada przeorganizowanie zasad przyjmowania dzieci i młodzieży do przedszkoli, szkół i placówek specjalnych, a także umożliwienie przekształcania tych placówek w ogólnodostępne. Rząd
proponuje połączenie poradni
z centrami pomocy rodzinie i przekształcenie ich w centra dziecka i rodziny. W dokumencie znalazł się ponadto pomysł likwidacji opinii i orzeczeń.
Po opublikowaniu propozycji ministerialnych w środowisku nauczycieli i pedagogów specjalnych zawrzało. W obronie szkolnictwa specjalnego wystąpił Związek Nauczycielstwa Polskiego, który domaga się wstrzymania prac nad ministerialnym projektem. „Uwzględniając zastrzeżenia wniesione przez nauczycieli praktyków, rodziców i partnerów społecznych należy ponownie poddać proponowane rozwiązania szerokim konsultacjom społecznym” – czytamy w stanowisku Prezydium ZG ZNP z 22 lutego br. I dalej: „Projektowane zmiany w opinii środowiska nauczycielskiego są kontrowersyjne i budzą ogromny niepokój spowodowany troską o rozwój i warunki kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”.
(…)
Piotr Skura
Więcej – GN nr 9-10 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 9-10/2021:
- Pełnym głosem. Włączyć stop. Pięć powodów
- Felieton. Studniówka na Piotrkowskiej
- Chaos w szczepieniach nauczycieli. Rządowi eksperci chcą je wstrzymać
- Na Warmii i Mazurach klasy I-III wracają do e-nauki. Inne regiony na celowniku
- Związek daje gwarancję, że nie zostaniesz sam czy sama z problemami
- Felieton. Zebranie z wychowawcą online
- ZNP domaga się 10-proc. podwyżki, zamiast zamrożenia wynagrodzeń w 2021 r.
- OGŁOSZENIE. Co oferują Pracownicze Plany Kapitałowe i dlaczego oszczędzanie w nich po prostu się opłaca?
- Zdalne nauczanie pokazuje jakość relacji między uczniem a nauczycielem i grupą
- Eksperci: Edukacja zdalna mało skuteczna. Pilnie potrzebne programy naprawcze
- Kiedyś PiS protestowało, gdy likwidowano szkoły. Dziś rządzącym to nie przeszkadza…
- Immunolog: Uczestniczymy w wielkim wyścigu – szczepmy się!
- Jesteśmy „specjalni”, bo tu pracują specjaliści, innymi metodami, technikami, inne mamy podejście
- Integracja działa na innej zasadzie niż włączanie ucznia niepełnosprawnego do klasy ogólnodostępnej
- Latowicz. Skonfliktowana z nauczycielami dyrektor pakuje walizki
- Specjalista: Objawy poszczepienne mogą przypominać COVID-19. To naturalne zjawisko
- Galaktyka Kobiet – wydarzenie online, 8 marca, godz.18
- SIP-owiec pracuje społecznie, ale jego praca wymaga dużego poświęcenia i pochłania wiele czasu
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (4). C – Celowa praktyka drogą do biegłości
- Przyniosłam covid ze szkoły do domu. Dlatego postanowiłam, że zaszczepię się każdą szczepionką
- Każdy dodatkowy tydzień czy miesiąc nauki mógłby uratować wyniki tegorocznych matur
- Felieton.Widmo dyscyplinarki
- Po miesiącach zdalnej edukacji pojawiają się problemy zdrowotne, już słychać o kłopotach ze wzrokiem czy kręgosłupem
- Awans zawodowy. Dyrektor na awansowej ścieżce
- Casus. Mianowanie i stopień specjalizacji z mocy prawa
- Pytania do eksperta. Łączenie urlopu z pracą