Włączanie totalne. Kolejna antyreforma na horyzoncie. ZNP: Skutki mogą być katastrofalne


Trzeba wstrzymać prace nad zmianami w edukacji włączającej – wzywa Związek. ZNP przestrzega przed kolejną nieodpowiedzialną reformą w oświacie. MEiN próbuje uspokajać, ale… mało przekonująco

Jeszcze w ubiegłym roku MEiN opublikowało obszerny dokument „Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się”.

Dokument zakłada przeorganizowanie zasad przyjmowania dzieci i młodzieży do przedszkoli, szkół i placówek specjalnych, a także umożliwienie przekształcania tych placówek w ogólnodostępne. Rząd

 

proponuje połączenie poradni

z centrami pomocy rodzinie i przekształcenie ich w centra dziecka i rodziny. W dokumencie znalazł się ponadto pomysł likwidacji opinii i orzeczeń.

Po opublikowaniu propozycji ministerialnych w środowisku nauczycieli i pedagogów specjalnych zawrzało. W obronie szkolnictwa specjalnego wystąpił Związek Nauczycielstwa Polskiego, który domaga się wstrzymania prac nad ministerialnym projektem. „Uwzględniając zastrzeżenia wniesione przez nauczycieli praktyków, rodziców i partnerów społecznych należy ponownie poddać proponowane rozwiązania szerokim konsultacjom społecznym” – czytamy w stanowisku Prezydium ZG ZNP z 22 lutego br. I dalej: „Projektowane zmiany w opinii środowiska nauczycielskiego są kontrowersyjne i budzą ogromny niepokój spowodowany troską o rozwój i warunki kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”.



(…)

 

Piotr Skura

 

Więcej – GN nr 9-10 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 9-10/2021: