„Trening czyni mistrza”, jak mówi popularne powiedzenie. Na czym jednak ma to polegać, by uczynić ucznia lub uczennicę biegłymi w jakiejś dziedzinie? Jedna ze znanych wskazówek mówi o powtarzaniu
Treningiem tym może więc być wielokrotne czytanie jakiegoś materiału w celu opanowania wymaganej wiedzy albo wielokrotne ćwiczenie, które ma umożliwić trwałe wykształcenie jakiejś umiejętności. Czy to wystarczy uczniom i uczennicom na drodze stawania się ekspertami i ekspertkami?
Przeuczenie
Wyniki pierwszych badań nad uczeniem się prowadzone w latach 20. XX w. pokazały, że przeuczenie (ang. overlearning), czyli powtarzanie materiału mimo opanowania go w 100 proc., pozwala na lepsze przypominanie sobie informacji niż tradycyjne uczenie się aż do osiągnięcia 100 proc. znajomości danego tematu (por. Weiten, 2009). Dobra rada dla uczniów i uczennic brzmi: jeśli chcą osiągnąć dobry wynik na zbliżającym się sprawdzianie, powinni powtarzać nawet ten materiał, który wydaje się już dobrze opanowany.
Weźmy jednak pod uwagę wyniki najnowszych badań! Okazuje się, że efekt przeuczenia utrzymuje się przez… około tygodnia, a następnie jego działanie zaczyna powoli zanikać (Rohrer, 2005). Zatem można wykorzystać ten efekt przed sprawdzianem w celu podwyższenia wyników, lecz nie ma co liczyć, że stosując tego rodzaju zabieg, można sobie przyswoić potrzebne informacje lub opanować umiejętności długoterminowo (a tak do dzisiaj twierdzą niektórzy nauczyciele i autorzy przewodników metodycznych).
(…)
Tomasz Garstka
psycholog
Cały tekst – GN nr 9-10 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 9-10/2021:
- Pełnym głosem. Włączyć stop. Pięć powodów
- Felieton. Studniówka na Piotrkowskiej
- Chaos w szczepieniach nauczycieli. Rządowi eksperci chcą je wstrzymać
- Na Warmii i Mazurach klasy I-III wracają do e-nauki. Inne regiony na celowniku
- Włączanie totalne. Kolejna antyreforma na horyzoncie. ZNP: Skutki mogą być katastrofalne
- Związek daje gwarancję, że nie zostaniesz sam czy sama z problemami
- Felieton. Zebranie z wychowawcą online
- ZNP domaga się 10-proc. podwyżki, zamiast zamrożenia wynagrodzeń w 2021 r.
- OGŁOSZENIE. Co oferują Pracownicze Plany Kapitałowe i dlaczego oszczędzanie w nich po prostu się opłaca?
- Zdalne nauczanie pokazuje jakość relacji między uczniem a nauczycielem i grupą
- Eksperci: Edukacja zdalna mało skuteczna. Pilnie potrzebne programy naprawcze
- Kiedyś PiS protestowało, gdy likwidowano szkoły. Dziś rządzącym to nie przeszkadza…
- Immunolog: Uczestniczymy w wielkim wyścigu – szczepmy się!
- Jesteśmy „specjalni”, bo tu pracują specjaliści, innymi metodami, technikami, inne mamy podejście
- Integracja działa na innej zasadzie niż włączanie ucznia niepełnosprawnego do klasy ogólnodostępnej
- Latowicz. Skonfliktowana z nauczycielami dyrektor pakuje walizki
- Specjalista: Objawy poszczepienne mogą przypominać COVID-19. To naturalne zjawisko
- Galaktyka Kobiet – wydarzenie online, 8 marca, godz.18
- SIP-owiec pracuje społecznie, ale jego praca wymaga dużego poświęcenia i pochłania wiele czasu
- Przyniosłam covid ze szkoły do domu. Dlatego postanowiłam, że zaszczepię się każdą szczepionką
- Każdy dodatkowy tydzień czy miesiąc nauki mógłby uratować wyniki tegorocznych matur
- Felieton.Widmo dyscyplinarki
- Po miesiącach zdalnej edukacji pojawiają się problemy zdrowotne, już słychać o kłopotach ze wzrokiem czy kręgosłupem
- Awans zawodowy. Dyrektor na awansowej ścieżce
- Casus. Mianowanie i stopień specjalizacji z mocy prawa
- Pytania do eksperta. Łączenie urlopu z pracą