Apel ZNP, EI i EARTHDAY.ORG. Walka ze zmianami klimatycznymi musi mieć edukacyjną twarz


Miliony nauczycieli na całym świecie wzywają rządy do nadania priorytetowego znaczenia edukacji klimatycznej na zbliżającej się konferencji klimatycznej ONZ

Rządy na całym świecie pomijają rolę dwóch ważnych grup społecznych w walce ze zmianami klimatycznymi i budowaniem sprawiedliwych, zrównoważonych społeczeństw – nauczycieli i uczniów.

Jeśli ludzkość ma dziś uniknąć najgorszych konsekwencji globalnego ocieplenia i przyspieszyć rozwój ekologicznej, czystej i zrównoważonej gospodarki jutra, musi zacząć już od edukacji szkolnej.

Już w 1992 r., kiedy narody zjednoczyły się, by podpisać pierwsze porozumienie klimatyczne ONZ, światowi przywódcy zauważyli, że częścią odpowiedzi na te wyzwania musi być edukacja.

Obecnie zbyt wiele szkół na całym świecie pozostaje prawie nietkniętych tym śmiałym i wizjonerskim planem, mimo wysiłków wielu nauczycieli i organizacji w celu wypełnienia luki pozostawionej przez rządy.

Niedawny raport grupy młodzieżowej Teach the Future wykazał, że 70 proc. nauczycieli w Wielkiej Brytanii, która będzie gospodarzem kolejnej konferencji klimatycznej ONZ, uważa, że ​​nie przeszli odpowiedniego szkolenia, aby uczyć o zmianach klimatu.

Są to konstatacje, których można byłoby dokonać w prawie każdym kraju na całym świecie, a młodzi ludzie potwierdziliby, że jeśli w ogóle uczy się o zmianach klimatu, to często jest to pobieżne lub przemilczane na lekcjach przedmiotów ścisłych lub geografii.

Zagrożenie klimatyczne przekształciło się teraz w kryzys klimatyczny, wpływając na każdy aspekt życia i zmniejszając szanse zapobieżenia pogłębianiu się zmian klimatu. Problem niedoceniania znaczenia edukacji klimatycznej stał się więc narodową i międzynarodową odpowiedzialnością.



(…)

 

Sławomir Broniarz

David Edwards

Kathleen Rogers

 

Więcej – GN nr 16-17 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2021: